Min 1-åring vill knappt äta alls! (Ledsen mamma behöver råd)
Jag sitter här frustrerad och gråtfärdig. Min son har nyligen fyllt ett år och han vill fortfarande knappt äta något alls. Jag helammande honom sex månader och började därefter ge smakportioner. Nu har vi kämpat med smakportioner i sex månader och han är fortfarande lika ointresserad av allt ätbart (men tackar aldrig nej till amning). I början kompenserade jag med att amma honom och då ökade han normalt i vikt. De senaste två månaderna har jag däremot minskat ner på amningen till en gång per dag, eftersom jag snart vill sluta amma helt. Sonen äter dock fortfarande knappt något alls. Jag har försökt med allt - mata honom, låta honom äta själv, små portioner ofta, stora portioner sällan, olika grötsorter, olika vällingsorter, smörgås, frukt, grönsaker, hemlagad mat, burkmat, äta tillsammans med oss, äta själv i lugn och ro, matpuréer, mat i bitar osv. Det enda jag inte har prövat är tvångsmatning. Jag vill att matstunden ska vara en positiv upplevelse.
Igår när vi var på BVC för ettårskontroll så visade det sig att sonen har tappat i vikt. Han ligger nu två kanaler under den ursprungliga. Både barnläkaren och BVC-sjuksköterskan sa att det var ok ändå. Om han fortsätter tappa i vikt ska de däremot utreda honom. Han är en aktiv och pigg kille, lite gnällig ibland men det är ju alla barn. Lite åt det sena hållet i utveckligen kanske, men inom normalintervalllet i alla fall.
Jag har ständigt påtalat min oro och frustration över sonens matintag på BVC, men de har inte kunnat komma med några direkta tips. De säger bara att det blir bättre snart, men det har det aldrig blivit. Sonen sitter fortfarande och kniper med munnen och blir arg eller ledsen om vi försöker få honom att äta. Det spelar ingen roll om det är jag, sambon eller någon annan som försöker mata honom. Kan ni ge mig några tips? Har någon varit i samma situation?