• Dante

Tricykliska antidepp ?

Hej! :)
    Är det nån som har provat tricykliska antideppressiva? 
    Hur funkade det? 
    Är nyfiken då jag eventuellt ska prova. 

• Svar på tråden Tricykliska antidepp ?
  • Anonym (??)

Ingen aning om mina anti-depp är tricsykliksa..... hur vet man det?

• Dante

Vad heter den medicinen som du äter? :)

Tricykliska är en äldre och kraftfullare modell av antidepp och används endast vid djupa depressioner

• Anonym (hej)

Jag har haft anafranil i flera omgångar, både som dropp och i tablettform. Tyvärr blev min depression inte bättre men TCA har ju rykte om sig att hjälpa bra mot djupare depression. Nackdelen är biverkningarna som kan vara lite jobbigare men jag drabbas inte alls av speciellt många biverkningar.

• Dante

Ok :)
    Hur kommer det sig att du inte blev hjälp tror du?
    Var inte din depression djup nog? 

• Anonym (hej)
    Dante skrev 2015-04-03 13:42:07 följande:

Ok :)
    Hur kommer det sig att du inte blev hjälp tror du?
    Var inte din depression djup nog? 

Jodå, det tror jag väl. Varit inlåst x antal ggr. Men fått rätt diagnos sen dess, bipolär sjukdom. Även fått konstaterat tyvärr att jag är väldigt svårbehandlad när det gäller medicin. Finns ju några procent av befolkningen som inte blir hjälpta av medicin.
  • Dante

ok. tråkigt att höra, men dock skönt att du fått en korrekt diagnos iaf.
    Man brukar väl inte ge antidepp till bipolära om jag har förstått rätt? Har du provat lithium? Det tror jag brukar funka för många med bipolär diagnos. 

• Anonym (??)

TS: vad heter din medicin?

• Anonym (hej)
    Dante skrev 2015-04-03 20:44:08 följande:

ok. tråkigt att höra, men dock skönt att du fått en korrekt diagnos iaf.
    Man brukar väl inte ge antidepp till bipolära om jag har förstått rätt? Har du provat lithium? Det tror jag brukar funka för många med bipolär diagnos. 

Nej, enbart antidepressiv medicin utan kombination med stämningsstabiliserande eller annan medicin brukar man inte ge till bipolära. Nu har jag en medicinkombination istället. Litium tål jag tyvärr inte, har prövat.

Också nyfiken, vilken medicin ska du pröva?
  • Dante

Jag tror att den heter klomipramin. Har inte bestämt mig dock om jag vågar testa den :S
    Ska ta mig en rejäl funderare i dagarna. Om det stämmer vad som sägs/skrivs om den så blir runt 60-70% av alla som tar den symptomfria inom en månad. Personligen tycker jag det låter lite väl bra för att vara sant. 

• Anonym (1234)

Följer, enligt min läkare är tricykliska nästa steg.då jag inte får tillräcklig effekt av det jag har nu.

• Anonym (provat)

jag var 'inlåst' på psyk 3 v och blev satt på tricyklisk antidepressiv medicin (minns inte namnet) men det fungerade dåligt på mig, jag klarade inte mer än ett par veckors medicinerande innan jag var tvungen att sluta pga biverkningarna.

jag fick muskelspasmer, det var som att nacken låste sig och hela huvudet började skaka och jag kände mig kändeknäpp (mer än jag redan var). benen surrade constant - små muskelskakningar. jag satte ett glas med vatten på benen, försökte slappna av helt och såg små små vågor I vattenglaset så jag vet att det inte bara var inbillning.

det tog månader efter jag slutat med medicinen innan nacken slutade låsa sig.

• Dante

OK. Är du känslig över lag mot biverkningar från andra mediciner också? 
    Jag äter venlafaxin nu och får inte mycket effekt av den, men heller inte mycket biverkningar.. 

• Anonym (hej)

Klomipramin är samma sak som anafranil, det var den medicinen jag hade. Jag fick inte så svåra biverkningar.

Svar på tråden Tricykliska antidepp ?