• alla har olika åsikter

Ni med barn i åldern 2-8 år. klädde era barn ut sig nu till påsken?

Det känns som att det bara blir färre och färre barn som klär ut sig och påskar nu för tiden. Beror det på lathet från föräldrarnas sida eller är det en tradition som är påväg att försvinna? Vad tror ni?

Klädde era barn ut sig idag eller ska de kanske göra det imorgon?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni med barn i åldern 2-8 år. klädde era barn ut sig nu till påsken?
  • Meus Veritas

Näpp är emot all sorts tiggeri som kommer med dessa högtider, precis som till alla helgona. Hade de haft nått i skolan lr så, då hade jag klätt ut honom om han velat det. Han är åtta.

• Lena

Mina barn var utklädda i dagis/skola igår. Men det är i morgon man går med påskrev och då är de hos barnvakt som hela helgen då vi är upptagna.

• Helle 85

Min tvååring fick välja själv och han sa nej. Han missade dock den dag de firade på förskolan då han var sjuk. Men nu börjar han bli så stor att han får välja själv. Brukar ta med så han har alternativet. Han ville inte rocka sockorna heller.

• Erizajo

Självklart var de det! Ute och påskade i grannskapet och fick massa godis också :)

• Mercurialis

Nej, mina barn klädde inte ut sig till påsk. Den främsta anledningen är att de inte tycker om att klä ut sig. En annan anledning är att jag inte klädde ut mig som barn och jag har inte denna tradition att föra vidare.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Loriyana

Ja det gjorde hon. Och hon tycker det är jätteroligt! Först spenderar hon dagen med att göra fina påskkort. Sedan klär hon ut sig till påskkärring och delar ut kort till grannskapet.

Det brukar vara rätt uppskattat bland grannarna. Det är en stor bonus för mig också eftersom det gjorde att vi fick lära känna våra grannar bättre när vi flyttade in. Har en underbar relation med mina grannar och det är mycket tack vare traditioner såsom att gå påskkärring. Vi svenskar tenderar annars att vara rätt "blyga" av oss, så ibland behövs det sådana här traditioner för oss att komma samman.

Varje påsk brukar vi också ha äggjakt där alla barnen i området är välkomna att delta i. Då gömmer jag en massa små chokladägg i parken utanför och så får barnen springa runt och leta.

• fluu

Dottern har inte "gått påskkärring", det verkar inte förekomma alls längre. Så tråkigt. Det var en stor grej när jag var liten(på 00-talet) och det verkade försvinna bara över en natt.  Däremot så hade de påskmaskerad på dagis och då var hon påskkärring. Hon ska även vara påskkärring imorgon då vi ska ha släktkalas.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En PantherTant

Nej, våra barn klär inte ut sig i år, och gjorde det inte heller i fjol, båda gångerna var vi på resa.

Är vi hemma brukar jag klä ut barnen och påska hos främst äldre släktingar i min barndomsby men också hos några bekanta i vår hemby. Tycker det är en trevlig tradition att dela ut påskbrev och få lite godis, och vet äldre folk uppskattar det.

Har också godis hemma, men brukar i princip aldrig få påskhäxor på besök i och med att vi sällan är hemma vid rätt tidpunkt. Hos oss är det också väldigt få påskhäxor i rörelse vad jag vet, tror många känner sig obekväma med att gå runt bland grannarna, utan istället enbart påskar hos släkt och vänner

Svar på tråden Ni med barn i åldern 2-8 år. klädde era barn ut sig nu till påsken?