• MaryJane89

Falskt anklagad för stöld på jobbet

Igår blev jag falskt anklagad för stöld på jobbet av en av krögarna jag jobbar för. Krögaren var väldigt otrevlig och jag mår riktigt dåligt över detta. En av mina högsta chefer har -innan jag blev påhoppad av honom- varit och pratat med krögaren och förklarat att hans anklagelser helt saknar belägg och att det han säger inte alls stämmer. Trots det påstår han att det finns bevis och att det ska polisanmälas. Jag kommer aldrig gå tillbaka dit igen, vill inte se den jäveln rent ut sagt. 

Eftersom han skadar mitt rykte och även gör så att jag förlorar rätt många arbetstimmar i månaden nu funderar jag starkt på att anmäla/stämma honom för förtal. Har dock ingen aning om hur det går till, är det någon som gjort samma sak och skulle kunna berätta lite om det? Är det ens en bra idé? Hur går jag tillväga? Företaget jag är anställd av står helt och hållet på min sida och förstår om jag vill anmäla, kan jag ha med dem som bevis på att jag är oskyldig vid en anmälan? Allt det här är så surrealistiskt och jag vet att en eventuell polisanmälan inte skulle leda till något, men jag är riktigt rädd för att han ska gå så långt, han är helt jäkla irrationell...

• Svar på tråden Falskt anklagad för stöld på jobbet
  • lilly

Du kan anmäla honom för förolämpning. Det är i stort samma sak som förtal men för att det ska vara fråga om förtal ska uttalandet inte sägas till dig. Om han anklagar dig för stöld skulle jag alltså gå till polisen med förolämpning. Vad har du för anställningsform? Om du är fast så har jag för mig att han inte får straffa dig, tex säga upp eller inte schemalägga dig förrän du blivit dömd i domstol. Men är du anställd på timmar finns de nog inte så mycket att göra.

• jur13

Hej,

Jag läser juridik på universitetet och tänka lämna dig ett tips.
    Observera att informationen kommer från en student och inte en praktiserande jurist.

Att stämma för förtal är inget jag rekommenderar då detta är ett brott som åklagare endast åtar sig om det är påkallat från allmän synpunkt. Du skulle således få föra din egen talan vilket i sig är problematiskt. Det är tveksamt om du kan ställa bortom rimligt tvivel att den här personen har gjort sig skyldig till brottet. För övrigt är det inte det mest förmånliga för dig.

Det är här fråga om en kränkande särbehandling mot dig från den här krögarens sida. Detta kan angripas genom arbetsmiljölagstiftningen.

Som en intressant introduktion om hur pass omfattande arbetsmiljöansvaret är vill jag ge följande kommentar. Du har säkert hört talas om Kromom-målet där en anställd på Krokom kommun tog sitt eget liv efter att (enligt honom) ha blivit utsatt för kränkande särbehandling av en utav arbetsledarna, Barbro. De som hade arbetsmiljöansvaret på kommunen blev då dömda för arbetsmiljöbrott i form utav vållande till annans död. Straffvärdet var fängelse men givet tidigare ostraffade gärningsmän blev det istället fråga om villkorlig dom och böter. I hovrätten blev de sedan friade och denna dom är i sin tur överklagad och hamnar troligen i HD för vidare bedömning.

Till saken..

Enligt 3 kap. 2 a § Arbetsmiljölagen (härnedan AML) ska arbetsgivaren (härnedan AG) systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på god arbetsmiljö. AG ska fortlöpande undersöka riskerna i verksamheten och vidta de åtgärder som föranleds av detta. Arbetsmiljöansvaret vilar i främsta rummet på företagets VD men är ofta delegerat nedåt till någon i verksamheten såsom chefer. Om du är inhyrd har den som har hyrt in dig arbetsmiljöansvaret enligt 3 kap. 12 § AML.

Enligt 18 § AML har Arbetsmiljöverket (härnedan AMV) bemyndigande att meddela föreskrifter i anslutning till AML. En föreskrift som AMV har utfärdat är AFS 1993:17. I denna föreskrifts 5 § stipuleras att motverkande åtgärder snarast ska vidtas och följas upp i det fall tecken på kränkande särbehandling visar sig. Enligt 6 § i samma föreskrift ska vidare den arbetstagare som utsatts för kränkande särbehandling snabbt få hjälp och stöd och att arbetsgivaren ska ha särskilda rutiner för detta.

Kontakta skyddsombudet på arbetsplasten och även facket om du är medlem där. Om det inte finns något skyddsombud kan du själv påtala för chefen att du anser att ett arbetsmiljöproblem föreligger av ovan beskriven natur. Du ska då utan dröjsmål få bekräftelse om anmälan och tillika besked om eventuell åtgärd. Får du inget gehör kan du kontakta AMV.

Svar på tråden Falskt anklagad för stöld på jobbet