Barnfamilj Husvagn eller?
Vi är en familj med två barn. En nioårig kille och en treåring. Den lille är just nu det man kallar utåtagerande.
Drömmen för mig och min fru har alltid varit att skaffa en husbil. Vi har faktiskt också valt ut en utan att köpa den. Varför husbil för oss? Jo, vi är nog inte "campingmänniskor", utan vill helst inte stanna på en plats mer än två nätter. Vi är mest intresserade av naturcampingar. Dock hade vi tänkt att åka på en längre tur till Stockholm och blir där tre, fyra nätter. Sen kan det också vara smidigt att ha med sig husbilen på fotbollsmatcher den stora killen spelar. Måste också erkänna att jag är lite bang för att backa och manövrera en husvagn. Någon direkt dragbil har vi inte heller. Jag är inte så insatt men vi har en Opel som i regbeviset får dra 1600 kg (där var en massa olika vikter) Vi har en gammal Saab som förmodligen får dra mer. Den är rena sportbilen jämfört med den nya Opeln (miljöbil).
För någon dag sedan läste jag en artikel om krocksäkerhet och husbilar. Det var ingen rolig läsning. Det satte mitt första frågetecken för husbil. Andra frågetecknet blev våra livliga barn. Och vår treåringen har så att säga nu utåtagerande problem. De kanske tycker det är för trångt i en husbil... En annan stor skillnad är priset. Såg fina vagnar med märket Hobby med barnkammare för halva priset än vad vi hade i husbilsbudget. Jag börjar tveka.... Det kanske inte är husbil som är det optimala för barnfamiljen. Men, jag har ju alltid drömt om husbil...; )
Det är svårt... Hur resonerar ni?