• King Crimson

Barnfamilj Husvagn eller?

Vi är en familj med två barn. En nioårig kille och en treåring. Den lille är just nu det man kallar utåtagerande.

Drömmen för mig och min fru har alltid varit att skaffa en husbil. Vi har faktiskt också valt ut en utan att köpa den. Varför husbil för oss? Jo, vi är nog inte "campingmänniskor", utan vill helst inte stanna på en plats mer än två nätter. Vi är mest intresserade av naturcampingar. Dock hade vi tänkt att åka på en längre tur till Stockholm och blir där tre, fyra nätter. Sen kan det också vara smidigt att ha med sig husbilen på fotbollsmatcher den stora killen spelar. Måste också erkänna att jag är lite bang för att backa och manövrera en husvagn. Någon direkt dragbil har vi inte heller. Jag är inte så insatt men vi har en Opel som i regbeviset får dra 1600 kg (där var en massa olika vikter) Vi har en gammal Saab som förmodligen får dra mer. Den är rena sportbilen jämfört med den nya Opeln (miljöbil).

För någon dag sedan läste jag en artikel om krocksäkerhet och husbilar. Det var ingen rolig läsning. Det satte mitt första frågetecken för husbil. Andra frågetecknet blev våra livliga barn. Och vår treåringen har så att säga nu utåtagerande problem. De kanske tycker det är för trångt i en husbil... En annan stor skillnad är priset. Såg fina vagnar med märket Hobby med barnkammare för halva priset än vad vi hade i husbilsbudget. Jag börjar tveka.... Det kanske inte är husbil som är det optimala för barnfamiljen. Men, jag har ju alltid drömt om husbil...; )

Det är svårt... Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Barnfamilj Husvagn eller?
  • Smulis82

Vi är husvagns älskare, det är såå smidigt att ställa vagnen på en camping och sedan har bilen att åka runt i.

Har två barn 8 och 6 år.

Dock har min man vana av att köra släp, så det är aldrig några problem.

Husbil - lite trångt om man ska tillbringa mycket tid där. Känns som lite väl trångt om man är 4 pers, med livliga barn..

Fördel: bra dusch som gör att man enklare kan campa utanför campingar.

Ställplatser är oftast "endast för husbilar"...

Hobby är en bra vagn, men jag saknar duschen (jag duschar inte så gärna "i toaletten" men går vid nödfall.

Vår Hobby har vi haft i 5 år och älskar den!!

Smaken är som baken...

Fundera över er familj och erat behov så tror jag att det löser sig.

När vi köpte husvagn sa svärmor:

Gå in hela familjen, stanna 5 min - säger din magkänsla JAA, så kommer du älska din vagn/bil i många år....

(Stämde på vår familjs och släktingarnas oxå)

• Joce82

Husvagn är nog att föredra för barnfamiljer! Lämna vagnen på campingen och åka på utflykt, eller handla mat mm. 1 förälder kan stanna på campingen bekvämt med vagnen och barnen medan den andre handlar. Körvanan kommer, inget att oroa sig för:) den första husvagn jag körde var mina morföräldrars gamla 4 metare, sen skaffade vi en 610 och nu förra året en 720. Skaffar ni en nyare vagn finns det kanske en mover(fjärrstyrning) så du kan koppla loss den från bilen och styra in den på camping rutan med fjärrkontroll:)

• Maddi

Jag skulle nog ha valt husvagn med tanke på vad andra säger, att bara kunna ta bilen och parkera husvagnen. Husbil måste allt med om man ska göra en utflykt eller handla.

Att backa lär man sig ganska snabbt, de gäller och träna, träna och träna innan man ger sig ut. Men sen kan man alltid ta loss vagnen och vända den utan bil, om man skulle vara alltför osäker första gångerna eller om man ser att hela backningen blir tokig. Nu har jag visserligen aldrig gjort så på husvagn, men hästtransport när jag nyss fått körkort och var osäker. Det var aldrig några problem.

• Lindsey Egot the only one

Vi har husvagn och har åkt runt i Europa. I Tyskland finns många ställplatser som man kan stå på.

• ssa123

Husvagn helt klart!

Tror husbil hellre passar två vuxna eller familj med äldre barn just av anledningarna som ovanstående skrivit

• Kodia

Jag får väl göra ett inlägg till husbilarnas försvar, då!
    Vi (två vuxna och två barn) har husbil, en ganska liten, under 6 m, och trivs jättebra med det! Man får tänka lite annorlunda än med husvagn. Med husvagn kör du enklaste vägen till en camping, backar in vagnen osv, och sedan använder du bilen för att handla, göra utflykter mm. Med en husbil åker man till någon sevärdhet, sedan och handlar, och sedan åker man till campingen. Väl där går eller cyklar man till ställen man vill se. Man väljer camping lite efter hur den ligger. Man kan också åka runt mer, och sova på lite olika ställen.
    En husbil är lätt att köra, och man kan parkera nästan var som helst. Det är ingen större skillnad mot att köra en personbil. Att parkera på en camping och rulla ut markisen och ta ut möblerna går på några minuter.Vattentankens storlek gör att du klarar dig själv ganska länge, och kan använda allt även vid ett kort tankningsstopp, tex. Så får barnen mat de gillar och slipper gå på en ofräsch offentlig toa.
    Barn brukar gilla att åka länge i en husbil, för de har bord så de kan spela spel osv.
    Visst är kanske golvytan mindre i en husbil, men om man räknar med alkoven så utnyttjas ytan väldigt bra.
    Vi har åkt till Medelhavet varje sommar med vår husbil, och det funkar bra i 4-5 veckor!

Svar på tråden Barnfamilj Husvagn eller?