• Sodapopps

Halva huset utan el

Hejsan,

Idag vid lunch försvann delar av elen i huset.

Det som försvann var allt till köket utom diskmaskinen samt hela tvättstugan med tvättmaskin värmeskåp, dock inte torktumlaren.

Vi har kollat alla säkringar i skåpet inne och det ser bra ut, vi har även bytt ut dem 3 huvudsäkringar som sitter utanför och fortfarande ingen el.

Det som gör det märkligt är att samma delar försvann även imorse men kom tillbaka efter ca 30min.

Så nu sitter vi här utan värme och långa skarvsladdar till kyl och frys och vet inte vad vi ska göra.

Nån duktig som kan el som kan vägleda oss eller tror ni det behövs en elektriker ?

• Svar på tråden Halva huset utan el
  • lunden

elektriker behövs.

antagligen har ni ett glapp eller en kabelbrott.

kan vara alltifrån att den brunnit upp till att en mus gnagt av den.

kolla dom tre huvudsäkringarna igen

• Anonym (automat)

Hmmm...låter inget bra,skulle tagit ut en elektriker.

• Curlar

Det är stor risk att en av faserna saknas in till huset. Mät med spänningsprovare/multimeter eller ring elektriker.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Låter som en fas som är borta. Har ni gamla säkringar av keramik så är det inte säkert att plutten hoppar när den gått. Skruva ur dom en efter en om det inte är uppmärkt vad som går till vad och kontrollera dom närmare med att pilla försiktigt på pluppen om den lossnar. OBS JA OBS DETTA ska göras när du har proppen i handen inte någon annanstans, laborera med säkringar mer än att sätta i och ta ur dom ur centralen, men det hoppas ni förstår.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Jävla telefon jävelskap...

Laborera INTE med säkringar*

• Anonym (automat)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-04-03 18:39:52 följande:

Jävla telefon jävelskap...

Laborera INTE med säkringar*

Tror de flesta vet det ;)
    Jag är brud och vet det :P

• Jag är bara jag

Hände oss också och det var en propp ute i huvudsäkringsskåpet som gått då. Typ halva huset utan el. Det vara bara ringa elektrikern för att ställa om jordfelsbrytaren räckte ju inte.

• Anonym (automat)
    Jag är bara jag skrev 2015-04-03 18:46:40 följande:

Hände oss också och det var en propp ute i huvudsäkringsskåpet som gått då. Typ halva huset utan el. Det vara bara ringa elektrikern för att ställa om jordfelsbrytaren räckte ju inte.

Löser jordfelsbrytaren ut,så bör man ta reda på vart överbelastningen ligger ;)
    /bruden
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (automat) skrev 2015-04-03 18:46:31 följande:

Tror de flesta vet det ;)

Jag är brud och vet det :P

Då jag inte känner dig så ville jag bara försäkra mig, lika om någon som inte har bättre begrepp läser skulle vara och pilla på något strömförande. Inte menat som att se ner på eller förminska. Förövrigt så spelar inte könet någon roll, finns klåpare av båda könen som ställer till med det ena eller andra
  • Curlar

Byt gärna plats på huvudsäkringarna och se om felet flyttar sig.

• Jag är bara jag
    Anonym (automat) skrev 2015-04-03 18:50:42 följande:
    Löser jordfelsbrytaren ut,så bör man ta reda på vart överbelastningen ligger ;)
    /bruden
    Ja,men för sjutton gubbar vi ringde ju elektrikern!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Strömmen går ofta här,ibland bara för att,ibland löser jordfelsbrytaren ut och då räcker det att ställa om den. Vi har liksom bott här i många år så det vet vi! Är det nåt jag avskyr är det att bli dumförklarad när folk inte kan läsa innantill.
  • Anonym (automat)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-04-03 18:51:09 följande:
    Då jag inte känner dig så ville jag bara försäkra mig, lika om någon som inte har bättre begrepp läser skulle vara och pilla på något strömförande. Inte menat som att se ner på eller förminska. Förövrigt så spelar inte könet någon roll, finns klåpare av båda könen som ställer till med det ena eller andra
    håller helt med.
    Sen finns det brudar som kan en hel del mer "tekniskt" än många killar ;)
    Så jag sällar mig dit :)
    Har impat på några ;)
    Inte för att skryta men...är intrsserad och VILL lära mig.

• Anonym (automat)
    Jag är bara jag skrev 2015-04-03 18:56:15 följande:
    Ja,men för sjutton gubbar vi ringde ju elektrikern!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Strömmen går ofta här,ibland bara för att,ibland löser jordfelsbrytaren ut och då räcker det att ställa om den. Vi har liksom bott här i många år så det vet vi! Är det nåt jag avskyr är det att bli dumförklarad när folk inte kan läsa innantill.
    Jag dumförklarar ingen.jag tänker.
    Finns ingen anledning för dig att bi upprörd.
    Finns en anledning till att jorden utlöser,ta reda på vad.
    Kan vara mycket enkelt. Behövs inte så mycket.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (automat) skrev 2015-04-03 18:58:23 följande:

håller helt med.

Sen finns det brudar som kan en hel del mer "tekniskt" än många killar ;)

Så jag sällar mig dit :)

Har impat på några ;)

Inte för att skryta men...är intrsserad och VILL lära mig.

Är inte svårt när man kan sin sak.

• Sodapopps

Elektriker har varit på plats och det var en kabel som hade brunnit i vid räkneverket utanför huset.
    Klåpare som installerat en gång i tiden hade inte skruvat fast kontakten varvid glappet.

Tack för alla tips.

Svar på tråden Halva huset utan el