• Anonym (Knä)

Knöl på knät - ska jag bli orolig?

Knöl är lika med cancer. Men är det alltid så?

Har haft ont i knät ett tag. Ett par månader. Det har låst sig när jag sitter med benen vikta under mig, svårt att räta ut det, lite småvärkar. Men inget jag besvärats av.

Idag upptäckte jag en ganska stor knöl strax under knäskålen. På framsidan.

Googlat. Såklart. Det enda jag hittade var schlatterknä men jag är inte ung och växande. Och ingen idrottare. Jag är 40 år, tvåbarnsmamma och rör mig ingenting förutom vardagliga rörelser då. Inget motionerande.

Kommer självklart kontakta vc när de öppnar efter helgen men tänkte kolla här ifallnågon känner igen detta.

Inte borde jag behöva söka akut?

• Svar på tråden Knöl på knät - ska jag bli orolig?
  • Anonym (Knä)

Spänner när jag sitter i skräddarställning.

• Anonym (Knä)

Googlat mera nu och det finns massor av info om att folk hittat knölar under knät som varit cancer

Vilka prover ska man se till tas för att utesluta cancer? Någon som vet?

• Anonym (Knä)

Kan tillägga att jag gått ned 20 kilo på ett år utan anledning, det har skett trots att jag ätit. Dessutom väldigt trött. Lågt hb och järndepåerna är låga.

Varit till läkare och de har trott att felet suttit i tarmen men magen har varit mestadels normal.

Nu knöl under knäskålen.

Cancer??

• Anonym (Knä)

Självklart. Ska ringa på tisdag. Men kan jag vänta? Eller borde jag söka akut?

Har molande värk i knät nu. Svårt att räta ut det när jag suttit på golvet och haft benen under mig.

• Anonym (Knä)

Har dessutom som eksem på knölen.

• Långbenopluto
    Anonym (Knä) skrev 2015-04-03 21:53:03 följande:

Självklart. Ska ringa på tisdag. Men kan jag vänta? Eller borde jag söka akut?

Har molande värk i knät nu. Svårt att räta ut det när jag suttit på golvet och haft benen under mig.

Du kan vänta tills på tisdag, dom tar väldigt sällan cancerprover akut.
  • 93atjej

Var tvungen och hoppa in här och svara..

Tränade när jag var barn (mellan 5 och 10 år) fotboll och är tjej.

Nu när jag har kommit upp i vuxen ålder så fick jag problem med knät en stor knöl och jag hade svårt och böja mej och ständig värk.

Tänkte att jag tränar inte utan sitter mest still men visst var de schlatter knä ändå, det är en inflammation och kan även uppkomma i vuxen ålder inga konstigheter tyckte läkaren

Och jag tycker det låter exakt som de du har, tror verkligen inte att det är cancer men självklart ska du kollla upp de men absolut INTE akut utan ta de på vårdcentralen och be om en remiss till ortoped

Är det något du undrar över så är de bara och fråga har haft de i många år nu ;) haha

• Anonym (Knä)
    93atjej skrev 2015-04-03 22:19:07 följande:

Var tvungen och hoppa in här och svara..

Tränade när jag var barn (mellan 5 och 10 år) fotboll och är tjej.

Nu när jag har kommit upp i vuxen ålder så fick jag problem med knät en stor knöl och jag hade svårt och böja mej och ständig värk.

Tänkte att jag tränar inte utan sitter mest still men visst var de schlatter knä ändå, det är en inflammation och kan även uppkomma i vuxen ålder inga konstigheter tyckte läkaren

Och jag tycker det låter exakt som de du har, tror verkligen inte att det är cancer men självklart ska du kollla upp de men absolut INTE akut utan ta de på vårdcentralen och be om en remiss till ortoped

Är det något du undrar över så är de bara och fråga har haft de i många år nu ;) haha

Tack! Då gav mig hopp

Fast jag tränade inget som barn. Visst rörlig och lekte, men idrottade aldrig mer än gymnastiken i skolan.
  • 93atjej
    Anonym (Knä) skrev 2015-04-03 22:24:10 följande:

Tack! Då gav mig hopp

Fast jag tränade inget som barn. Visst rörlig och lekte, men idrottade aldrig mer än gymnastiken i skolan.

Tror ändå inte att det ska vara några konstigheter då läkaren jag pratade med inte äns nämde något om träning eller liknande utan han kände och ställde diagnos efter det.. Gå dit på tisdag så ska du se att de ordnar sig har du mycket besvär så opererar de bort den, annars är de sjukgymnasten som hjälper till att lindra besvären :)

Får jag fråga hur knölen känns? Är den mjuk eller hård? Kan du stå på knä och hur känns de när du isåfall ställer dig upp?
  • Anonym (Knä)
    93atjej skrev 2015-04-03 22:34:23 följande:
    Tror ändå inte att det ska vara några konstigheter då läkaren jag pratade med inte äns nämde något om träning eller liknande utan han kände och ställde diagnos efter det.. Gå dit på tisdag så ska du se att de ordnar sig har du mycket besvär så opererar de bort den, annars är de sjukgymnasten som hjälper till att lindra besvären :)

Får jag fråga hur knölen känns? Är den mjuk eller hård? Kan du stå på knä och hur känns de när du isåfall ställer dig upp?
    Knölen är hård. Står jag på knä känner jag den tydligt, det ömmar. Reser mig och det känns stelt.
  • Anonym (Knä)

Står jag rakt känns knölen lite bara, knappt. Men när jag böjer knät så känns den väldigt tydligt.

• 93atjej
    Anonym (Knä) skrev 2015-04-03 22:42:57 följande:

Knölen är hård. Står jag på knä känner jag den tydligt, det ömmar. Reser mig och det känns stelt.

Det låter väldigt bekant, värst för mig var att ha knät böjt för länge.

Och det låter verkligen som schlatter iom att den känns hård då schlatter är brosk som har samlat sig och blivit en knöl.

Ta det lugnt tills du kommer till läkare rör inte på dig mer än nödvändigt (Även promenader) gå på mjukt underlag utomhus alltså gräs och undvik asfalt.

Eeze spray och ett knästöd kan hjälpa mot smärtan.

Och du oroa dig inte för cancer ta de lugnt och njut av påsken
  • Anonym (Knä)
    93atjej skrev 2015-04-03 22:55:52 följande:
    Det låter väldigt bekant, värst för mig var att ha knät böjt för länge.

Och det låter verkligen som schlatter iom att den känns hård då schlatter är brosk som har samlat sig och blivit en knöl.

Ta det lugnt tills du kommer till läkare rör inte på dig mer än nödvändigt (Även promenader) gå på mjukt underlag utomhus alltså gräs och undvik asfalt.

Eeze spray och ett knästöd kan hjälpa mot smärtan.

Och du oroa dig inte för cancer ta de lugnt och njut av påsken
    Stort tack
  • Anonym (Knä)
    Mickan76 skrev 2015-04-28 23:22:25 följande:

Hur har det gått ts?

Enligt sjukgymnasten är det en helt normal knöl som alla har (?) och jag väntar på röntgen. Så jag vet egentligen ingenting mer :(
  • Anonym (Knä)
    Mickan76 skrev 2015-04-28 23:22:25 följande:

Hur har det gått ts?

Enligt sjukgymnasten är det en helt normal knöl som alla har (?) och jag väntar på röntgen. Så jag vet egentligen ingenting mer :(
Svar på tråden Knöl på knät - ska jag bli orolig?