Songbird1 skrev 2015-04-04 19:24:43 följande:
Det är absolut delvis mitt fel som kollade oljan lite dåligt och inte fixade trots att bilmek sa att där var en oljeläcka!! :( Men där fanns ingen indikation på att den skurit för jag fick ingen varning av oljelampan. Mkt märkligt! Innebär att den lampan var sönder. Det var ett dåligt bilköp, jag hade ingen koll. Men annars gick den bra. Kör en Saab 9-3 från 2000 nu men vill nog köpa en lite nyare bil på sikt då jag kör en del.
Jag ska lämna in den snart för att få en second opinion, så får vi se vad domen blir. Men jag tänkte ifall ngn visste om den kan vara värd ngt alls. Den värderas till ca 21-25 000 hos bilhandlare och lite mindre privat. Men med skuren motor är det nog bättre att sälja som reservdelsbil...
Oljenivån är något man ska kolla på ganska ofta, just för ett uppkommet läckage kan tömma motorn ganska fort om sig så vill... samt man ska se att den inte ligger under minimum på stickan, för alla motorns lager, kamaxlar osv behöver sin smörjning, annars = haveri..
Men oljelampan är ingenting man ska sträva efter att se, när den börjar lysa/blinka så indikteras det att oljetrycket är lågt, och oftast är skadan redan då skedd, dvs motorn har fått sig stryk och mår inge vidare..
Sen ska oljekannan/lampan lysa varje gång man vrider på tändningen, och slockna när bilen startat, gör den inte det, så ja... då är det dags och byta lampa/kolla upp saker och ting..
Tja, låter lite högt, är fortfarande en 11 år gammal bil med över 20k mil, så tror inte en bilhandlare hade gett så mycket... sen är det tvärt om, man får generellt mer privat än hos en bilhandlare, bilhandlare vill helst inte ens ta inbyte/köpa in fordon, därför dom ger "skampriser" på inbyte... samt du kan inte ta "köppris" hos bilhandlare som vad du skulle få vid inbyte hos en...
Ja med trasig motor så är bilen värt minimalt, så du kan nog få mer för delarna löst om du har tur...