• Songbird1

Skuren motor... :(

Snälla experter och bilaskruvare! Jag behöver hjälp. 

Har en Opel Vectra 2.2 från 2004 med skuren motor... Enligt den första verkstan kostar det mycket att fixa typ 10-15 000 inkl jobb. Den har gått långt ca 21 000 men förutom trasig i bakluckan gick den bra för övrigt. 

Får jag något för den i befintligt skick?? Eller är det bättre att sälja den som reservbil??

• Svar på tråden Skuren motor... :(
  • zZzZz

Beror på om det innebär att reparera den skurna motorn, eller köpa en beg motor och byta...

Allt beror på vad du vill lägga pengarna på, frågan är väl, varför skar motorn från början, dåligt underhåll av föraren?

Du kan säkert få en slant för den på blocket, men räkna inte med några större summor, är en 11 år gammal bil med skuren motor...

Jag hade nog hellre sålt den för en billig slant och lagt ner pengar på någon annan bil iställe för att få motorn utbytt/renoverad..

• Songbird1
    zZzZz skrev 2015-04-04 13:19:33 följande:

Beror på om det innebär att reparera den skurna motorn, eller köpa en beg motor och byta...

Allt beror på vad du vill lägga pengarna på, frågan är väl, varför skar motorn från början, dåligt underhåll av föraren?

Du kan säkert få en slant för den på blocket, men räkna inte med några större summor, är en 11 år gammal bil med skuren motor...

Jag hade nog hellre sålt den för en billig slant och lagt ner pengar på någon annan bil iställe för att få motorn utbytt/renoverad..

Det är absolut delvis mitt fel som kollade oljan lite dåligt och inte fixade trots att bilmek sa att där var en oljeläcka!! :( Men där fanns ingen indikation på att den skurit för jag fick ingen varning av oljelampan. Mkt märkligt! Innebär att den lampan var sönder. Det var ett dåligt bilköp, jag hade ingen koll. Men annars gick den bra. Kör en Saab 9-3 från 2000 nu men vill nog köpa en lite nyare bil på sikt då jag kör en del.
    Jag ska lämna in den snart för att få en second opinion, så får vi se vad domen blir. Men jag tänkte ifall ngn visste om den kan vara värd ngt alls. Den värderas till ca 21-25 000 hos bilhandlare och lite mindre privat. Men med skuren motor är det nog bättre att sälja som reservdelsbil... 
  • zZzZz
    Songbird1 skrev 2015-04-04 19:24:43 följande:
    Det är absolut delvis mitt fel som kollade oljan lite dåligt och inte fixade trots att bilmek sa att där var en oljeläcka!! :( Men där fanns ingen indikation på att den skurit för jag fick ingen varning av oljelampan. Mkt märkligt! Innebär att den lampan var sönder. Det var ett dåligt bilköp, jag hade ingen koll. Men annars gick den bra. Kör en Saab 9-3 från 2000 nu men vill nog köpa en lite nyare bil på sikt då jag kör en del.
    Jag ska lämna in den snart för att få en second opinion, så får vi se vad domen blir. Men jag tänkte ifall ngn visste om den kan vara värd ngt alls. Den värderas till ca 21-25 000 hos bilhandlare och lite mindre privat. Men med skuren motor är det nog bättre att sälja som reservdelsbil... 
    Oljenivån är något man ska kolla på ganska ofta, just för ett uppkommet läckage kan tömma motorn ganska fort om sig så vill... samt man ska se att den inte ligger under minimum på stickan, för alla motorns lager, kamaxlar osv behöver sin smörjning, annars = haveri..

Men oljelampan är ingenting man ska sträva efter att se, när den börjar lysa/blinka så indikteras det att oljetrycket är lågt, och oftast är skadan redan då skedd, dvs motorn har fått sig stryk och mår inge vidare..
    Sen ska oljekannan/lampan lysa varje gång man vrider på tändningen, och slockna när bilen startat, gör den inte det, så ja... då är det dags och byta lampa/kolla upp saker och ting..

Tja, låter lite högt, är fortfarande en 11 år gammal bil med över 20k mil, så tror inte en bilhandlare hade gett så mycket... sen är det tvärt om, man får generellt mer privat än hos en bilhandlare, bilhandlare vill helst inte ens ta inbyte/köpa in fordon, därför dom ger "skampriser" på inbyte... samt du kan inte ta "köppris" hos bilhandlare som vad du skulle få vid inbyte hos en...
    Ja med trasig motor så är bilen värt minimalt, så du kan nog få mer för delarna löst om du har tur...

Svar på tråden Skuren motor... :(