• Cross83

Huskatt avlare, hur tänker ni?

Blir ständigt provocerad över dessa människor som håller på med någon avel på huskatter och sen ska ha 5500:- för en ovaccinerad, ochippad och obesiktad kattunge bara för att den är långhårig. Det är ju fortfarande en huskatt de säljer! Det spelar ingen roll att mamma är ragdoll och pappa perser. Det är en huskatt och borde således inte kosta 5500:-! Vad är det som har kostat i uppfödningen av dessa kattungar om de inte ens är vaccinerade, besiktade och chippade?

Letade själv kattunge och tänkte att inte behöver jag en raskatt, de är ju fina ändå. Tröttnade dock tämligen fort på blocket annonserna och dessa dryga låtsas uppfödare som ska ha orimligt betalt för en huskatt...

Kontaktade en registrerad uppfödare istället och hittade en renrasig registrerad norsk skogkatt för nästan samma pengar som en huskatt. Den är chippade, vaccinerad 2 ggr, vet. Besiktad och det följer med nån slags dolda fel försäkring i 3 år. Dessutom var uppfödaren inte dryg och otrevlig som huskattsavlarna jag stött på. Det dög alldeles utmärkt med att vi var en vanlig Svensson familj med hus, barn och stabil ekonomi med kattvana sedan barnsben.

Hur tänker huskatt avlarna????

Är de medvetna om att deras köpare inte kan livförsäkra katten för mer än 1500

• Svar på tråden Huskatt avlare, hur tänker ni?
  • jenny99

Jag hade heller aldrig betalat så mycket gör en huskatt.Det har inte med pengar att göra,jag har bara huskatter,men jag skulle inte ge en krona till märkliga uppfödare på huskatter som inte ens har chip försäkring eller något alls.Riktigt oseriöst.Jag har bara hemlösa katter,eller bu som senast,2 8 veckors katter som far illa.Jag tog dem direkt och idag är de nästan 1 år.Skulle jag köpa katt blir det från 2 bra katthem jag känner till väldigt väl,eller från en vettig seriös uppfödare som tagit alla katter till veterinär.

• viseversa

Vår katt var halv perser. Fader okänd(honan smet ut under löpet) vi fick honom GRATIS. Skulle inte betala 5000:- för en huskatt. Han var den vackraste snällaste katt vi haft.

• IceJossan

Det kan tyckas vara lite felvänt, som om huskatter inte är värda 5000 spänn eller därikring.
    Problemet ligger inte i priset, utan problemet ligger i vad man "får med" - vaccinationer, ID-märkning, försäkring, besiktning och släktens hälsohistorik.
    En huskatt som allt detta ingår i bör kosta mycket.

Sen borde inte huskatter medvetet avlas fram i dagsläget heller, eftersom det finns över 100 000 huskatter utan hem. Om man låter bli att avla på sin katt och låter bli att släppa ut henne okastrerad så kan de katter och kattungar som redan finns dumpade eller förvildade få hjälp och nya hem. Men för varje ny unge som avlas fram i familjer och säljs/ges bort så tar den upp en plats som en räddad katt/kattunge kunde ha fått istället.

Det stora problemet ligger i att folk anser sig "ha rätt" till att ta kull på sin söta huskatt. När man tar upp problemet med hemlösa katter viftar de bort det med resonemanget att DE inte ska dumpa ungarna eller ge dem till dåliga hem. Men grejen är ju att hemlösa ungar/ungar på katthem kunde ha fått de tilltänkta hemmen istället. Men om man tar en kull på sin huskatt så får de hemlösa katterna och katterna på katthem vänta ännu längre och kanske hinner växa upp och få egna ungar.

Man besparar alltså svälten och lidandet för ett 50-tal katter bara genom att kastrera sin egen. För då finns de bra hemmen lediga för utsatta katter, som alltså går hjälp istället för att bli ännu fler.

• Acinorev

Jag kan känna att det är bra att folk faktiskt tar betalt även för huskatter. Det höjer kattens status och gör inte den till en slit och släng vara. Hur ofta hör man inte om sommarkatter som införskaffas till ungarna under semestern men sedan lämnas kvar i stugan eller i skogen därför att sommaren är slut.

Där har vi det stora problemet. Att katten i sig inte är värd mer. Oavsett ras.

Vill man ha katt, hund eller annat djur så bör man nog betala en slant för den. Kan man inte betala för inköpet så hur ska man då kunna bekosta mat, vård, försäkring och eventuella vet.kostnader?!

Sen kan jag hålla med om att katten bör vara besiktigad, vaccinerad och märkt vid försäljning. Precis som valpar.

• EnGladPingvin

Om kattungen är vaccinerad, veterinärundersökt, chippad m.m. bör det kosta och det oavsett ras. Ska man köpa katt bör man kräva de sakerna och betala därefter. Det kostar att föda upp katter om man gör det seriöst och det ska kosta att ta på sig ansvaret för en katt. Annars är risken stor att den blir en slit-och-släng-vara, vilket jag upplevt vara ett större problem än att kattungarna varit för dyra.

Det sagt tycker jag man ska vända sig till ett kattstall som letar hem till övergivna katter om man inte bryr sig om rasen. Där får katterna bra omvårdnad, vaccinationer, märkning, m.m. och man tar hand om en katt som behöver ett hem.

• Acinorev
    EnGladPingvin skrev 2015-04-07 15:41:13 följande:

Om kattungen är vaccinerad, veterinärundersökt, chippad m.m. bör det kosta och det oavsett ras. Ska man köpa katt bör man kräva de sakerna och betala därefter. Det kostar att föda upp katter om man gör det seriöst och det ska kosta att ta på sig ansvaret för en katt. Annars är risken stor att den blir en slit-och-släng-vara, vilket jag upplevt vara ett större problem än att kattungarna varit för dyra.

Det sagt tycker jag man ska vända sig till ett kattstall som letar hem till övergivna katter om man inte bryr sig om rasen. Där får katterna bra omvårdnad, vaccinationer, märkning, m.m. och man tar hand om en katt som behöver ett hem.

Exakt.
  • jenny99

Klart katter ska kosta.Men jag önskar det vore krav på att katt som säljs måste vara chippad och hela kittet.Att sälja en katt utan att ha varit hos veterinär kan lätt bli slit och släng.Därför skulle jag inte köpa katt hur som hellst.Jag tycker det är vansinnigt att vara så oseriös.Min granne har katter och ena katter springer ute utan chip,dessutom vägrar de kastreras katten för de vill ha 1-2 kull med ungar som de kan sälja.

• Cross83

Jag kanske var otydlig...

Jag menade inte att det var fel att ta betalt för sina huskatter. Det jag ställer mig frågande till är vad det är man betalar 5-6000:- för om inte huskattungen är vaccinerad, chippad, avmaskad och veterinärbesiktad?

Det är otroligt svårt att hitta en huskatt som är allt det.

Svar på tråden Huskatt avlare, hur tänker ni?