• Anonym (Lusen)

någon som har haft huvudlöss?help me!!!

Jag har precis behandlat mig för löss..kammar varje dag nu..ser ingenting på kammen. men ska göra om behandlingen om 1 vecka.. Jag är så nojig!!! känns som det kliar hela tiden.. hur vet jag att de verkligen är borta!!! någon som haft löss och kan lugna mig!!!?
    Vill ju ha någon sorts garanti..svårt..
    hur noga kammade ni.. tänk om jag kammar fel!

• Svar på tråden någon som har haft huvudlöss?help me!!!
  • Våra Liv

kamma varje dag för det kan vara ägg som inte dött det är därför man gör en till behandling efter 1 vecka. sen kan du fortsätta kamma ifall det finns mer efter båda behandlingarna.
    jag fick löss i sommras riktigt vidrigt! första gången i hela mitt liv 20 lusar hade jag ihuvudet.
    byt örgott ofta, frys dina hårborstar under naten ifall det finns lusar i dom för då dör dom.

//Maria mor till ♥ Jonathan ღ Lukas ♥
  • Anonym

våra liv: hur visste du att dom var borta?

• Våra Liv

för jag fortasatte kamma håret varje dag i 1 månad efter jag fick nojja o hade panik haha har aldrig varit med om något så äckligt förut riktigt hemskt var det!

• aleksa98

Jag har fått höra att lössen inte överlever mer än ett par timmar "utanför" hårbotten, så att frysa borstar osv kanske e onödigt men känns det säkrare så varför inte. När jag hade löss höll jag på att kravera, jag kamma och kamma och kamma och kamma, i.o.m att jag kamma så mycket (flera ggr om dan) så gjorde jag små sår i hår botten och så kliade dom när dom skulle läkas, men det visste ju inte jag så jag höll säkert på i 1-2 mån och kamma för det kliade ju, men jag hittade inte fler efter att jag behandlat mig.

Usch dom e så j__la äckliga, stackars dig. Jag bara väntar på att vi ska få det igen, det går på skolan och tydlingen e det ngn som inte behandlar sig.

Ahhh vad det kliar i mitt huvud nu

• Muminski
    Hej.
    Min dotter hade upprepade smittningar av löss under hösten och vintern. Det var oerhört jobbigt.

Det viktigaste är att KAMMA, dagligen och långt efter att behandling avslutats.
    Skölj kammen, eller doppa i tvållösning efter varje drag, så du inte bara förflyttar löss och ägg.

Man måste se till att få med gnetterna, de små äggen. De sitter klistrade på hårstråna en bit utanför hårbotten. De dör inte alltid av behandlingen. Dr är svåra att se och du behöver nog hjälp med kamningen. Man ska gå igenom håret bena för bena så man inte missar något.

Lössen kan leva utanför hårbotten upp till ett dygn, så frysa eller tvätta borstarna är en god ide. Mössor påslakan och kuddar är en smittkälla, kragar på jackor osv.

Lössen är så resistenta och envisa nu så det krävs mycket tålamod.
    Jag fick panik första gången vi hittade löss på dottern. Senare var det andra dotterns tur. Ingen av oss vuxna blev smittade tack och lov.

Hoppas att du inte får mer besvär.
  • Muminski
    om du bor nära mig (värmland) TS kan jag hjälpa dig. Jag har blivit proffs på det här och är inte ett dugg äcklad längre. Man har blivit luttrad av de små krypen Skrattande
  • Våra Liv

aleksa jag stoppade borstarna i frysen mest för o se om det verkligen var löss i dom plus attd et kändes äckligt o borsta med en bortse med löss o det var verkligen löss i borstarna Hemlis
    jag hade massor sår i håret den sommaren, jag trodde ju att det var solexem men det var det inte för en dag kliade jag på npågot som jag trodde var en skorpa o pillar bort den o vad har jag mellan fingrarna? jo en LUS Förvånad sååååååå vidrigt

kn även säga att jag körde med en roller i soffan o fick bort löss som lossnat från mig o satt i soffan *urk*

• aleksa98

våra liv

fy vad äckligt, jag ryser.

Infon om att lössen inte överlever mer än ett par tim, fick jag av apoteket men jag vet inte vad som stämmer. Men det skadar ju inte att göra det för att vara på den säkra sidan

• Våra Liv

löss vad jag läst överlever ungefär ett dygn utan håret
    skabb däremot tror bara lever några timmar

• Lehen

Jag kammade dottern ovanför ett vitt papper som jag lade på bordet. Då kunde man tydligt se om det fanns något kvar.

• Anonym

kaiza: vad synd för jag bor i sthlm...suck!!snällt ändå!!!

äckliga historier

• Avelyn

Jag har haft löss i flera omgångar. Får det av mina barn varje gång det går. Jag tycker inte det är så dramatiskt längre. Jag kan till och med le lite när jag tänker på sist jag köpa lusmedel på apoteket. När jag frågade efter medlet backade hela kön bakom mig.. konstigt va

Jag har behandlat mig och sedan finkammat varje dag tills nästa behandling sedan har jag släppt tankarna på lus. ( Första gången jag fick lus som vuxen funderade jag på att raka bort allt haha )

• Anonym

jag kammar mig ca 3 ggr om dagen.. men det är svårt att kammma igenom precis hela håret strå för strå själv..jag har tjockt hår oxå...

• rödbetan

Kamma och informera att det går på förskola skola m.m. för att föräldrar ska kunna kolla sina barn och annars går det runt.
    Huvudlöss behöver man inte vara anonym för att diskutera de har inget med smuts att göra tvärtom de som har smutsigt hår går de inte på för då känner de inte bloddoften!!

Svar på tråden någon som har haft huvudlöss?help me!!!