• Anonym (Fundersam..)

Interimistiskt beslut - inget umgänge. Erfarenheter?

Är en pappa till 1 årig dotter jag aldrig träffat. Mammans och mitt förhållande var turbulent och hon uttrycker en rädsla för mig i yttrandet från socialen vilket jag både kan och inte kan förstå. Muntlig förberedelse är snart. Vill träffa dottern en timme i veckan och har krävt interimistiskt beslut. Nu säger min advokat att ordföranden är orolig, och att det kan bli så att ett interimistiskt beslut inte tas. Att jag alltså - om vi inte kommer överens om nåt där - måste vänta till den familjerättsliga utredningen är färdig vilken kan ta upp till ett år. Jag höll på att tappa hakan. Är de inte tvungna att ta ett interimistiskt beslut? Finns det fler som i mufen inte fått ett interimistiskt beslut på umgänge?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Interimistiskt beslut - inget umgänge. Erfarenheter?
  • Anonym (***)

Hej TS,

Det är ingen rolig sits men det kan bli så att du inte får något umgänge.
    Men nu får du sträcka på dig och se till vad du kan göra.

Ansök om ett interimistiskt beslut. Säg att du inte har något emot ett övervakat umgänge för att mamman ska kunna känna sig säker och att du ska kunna visa att du menar vad du sager. Om det är tydligt, stick inte under stol med utan erkänn istället de fel du har gjort och ta ansvar för dom. Det gör du med att visa att nu handlar det inte om mamman utan om barnet. Du har ingen rätt att kräva umgänge med barnet i mammans närvaro om hon motsätter sig det. Däremot kan i visa fall en annan person övervaka umgänget i tex en lekpark, på café eller i ditt hem.

Lägg bort alla negative tankar om mamman om du vill att ditt barn ska ha ett umgänge med dig. Det är barnets rätt - inte ditt.

Lycka till!

Svar på tråden Interimistiskt beslut - inget umgänge. Erfarenheter?