• Anonym (Mamma)

Säga upp fritidsplats under sommaren?

I sommar kommer mina tre barn vara lediga 9 veckor, och behöver inte fritids alls.

Kan man säga upp sin plats, för att sedan anmäla lagom till skolstart igen?

Känns meningslöst att betala flera tusen i månaden för något man inte utnyttjar.

• Svar på tråden Säga upp fritidsplats under sommaren?
  • Anonym (..)

Beror på vilken kommun du bor. I vissa fungerar det, i andra inte. Risken finns att du inte får plats på samma fritids igen efter sommarn.

Vissa kommuner tillåter inte eller att man gör en anmälan om ny plats förrän tidigast efter sista närvarodag, sen kan det ta 4 månader innan man får plats igen. Då riskerar du att stå utan fritids i 2 månader.... 

• Kerubmamman

Många kommuner har dessutom tre månaders uppsägningstid, vilket innebär att du ändå måste betala en bit in i juli för platserna. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Mamma)

Jag har en månads uppsägningstid och är garanterad plats då de har fritids med sin klass före och efter skoltid.

Funderar bara på om det låter sniket och snålt?

• MajaVira

Du måste kolla reglerna för din kommun. Där jag bor gäller följande och det är alltså inte möjligt att slippa avgiften även om barnen är lediga hela sommarlovet:

Uppsägningstiden är 1 månad. Den som sagt upp sin plats och efter ansökan får ny plats inom 4 månader betalar även avgift under uppehållet.

• Anonym (Mr. Man)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-04-04 18:58:25 följande:

Jag har en månads uppsägningstid och är garanterad plats då de har fritids med sin klass före och efter skoltid.

Funderar bara på om det låter sniket och snålt?

Det låter framförallt bökigt (och kanske lite sniket &snålt). Har du bra ställt känns det som att det kostar mer än det smakar. Har du ansträngd ekonomi tycker jag absolut att du kan göra så. Du är ansvarig för att din ekonomi går ihop och har du inte pengar så har du inte. Det har andra inget att göra med.
  • jenny99

Man betalar väl inte för en ny plats om man sagt upp plats och ansöker om en ny?

• TigerLilySwe

Jag gjorde så med förskolan när barnen var små och kommunen slopat betalningsfri sommarmånaderna. Ingen tyckte jag var snål, enbart positiv respons.

Svar på tråden Säga upp fritidsplats under sommaren?