• Fidelisen

Spinning eller jympa vid önskad viktnedgång?

Jag tränar och äter för att gå ner i vikt och har 30 kilo kvar, har redan gått ner 30 kilo.

Nu är jag lite fundersam över det här med träning. Jag tränar på friskis och trivs jättebra med det. Men är spinning bas eller jympa bas bäst när man vill gå ner i vikt?

Det är alltså de två träningsformer det står mellan.

• Svar på tråden Spinning eller jympa vid önskad viktnedgång?
  • Aniiee

Spinning. I Jympan är det större risk att man gör illa knän och anklar om man väger lite mer.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Sorbus

Går man på tabeller så bränner du sannolikt något mer kalorier under spinningpasset (om man utgår från att nivån i passen motsvarar lätt gympa och lätt spinning)
    mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/

Sedan finns det en debatt om huruvida det är bättre att träna konditionsidrotter (cykling, spinning, löpning) eller styrka om man vill gå ner i vikt.
    Vid träning med högre intensitet bränner man fler kalorier under själva passet. Tränar man styrka så man ökar sin muskelmassa får man en högre förbränning även i vila. I gympapasset verkar det ingå en del styrketräning också, till skillnad från spinningen. Så de kan ha båda ha sina fördelar. För kroppen är det en fördel att variera sin träning, och det kan också vara en stor fördel mentalt. Kör man samma hela tiden så ökar man risken för belastningsskador och att man lessnar. Så jag tycker faktiskt du kan varva båda passen, förutsatt att du trivs med båda och mår bra med dem.

• Aniiee
    Sorbus skrev 2015-04-04 20:43:30 följande:

Går man på tabeller så bränner du sannolikt något mer kalorier under spinningpasset (om man utgår från att nivån i passen motsvarar lätt gympa och lätt spinning)
    mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/

Sedan finns det en debatt om huruvida det är bättre att träna konditionsidrotter (cykling, spinning, löpning) eller styrka om man vill gå ner i vikt.
    Vid träning med högre intensitet bränner man fler kalorier under själva passet. Tränar man styrka så man ökar sin muskelmassa får man en högre förbränning även i vila. I gympapasset verkar det ingå en del styrketräning också, till skillnad från spinningen. Så de kan ha båda ha sina fördelar. För kroppen är det en fördel att variera sin träning, och det kan också vara en stor fördel mentalt. Kör man samma hela tiden så ökar man risken för belastningsskador och att man lessnar. Så jag tycker faktiskt du kan varva båda passen, förutsatt att du trivs med båda och mår bra med dem.

Bra val, om passen inte överlappar och lederna håller...
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Sorbus
    Aniiee skrev 2015-04-04 21:01:20 följande:
    Bra val, om passen inte överlappar och lederna håller...
    Man kan väl gå på det ena passet ena veckan och det det andra nästa vecka om tiderna inte funkar. Det är ju ändå träning som TS ska hålla på med över en längre tid, inte en enstaka dag. Gympa bas är enligt Friskis och Svettis ett pass som inte ska innehålla hopp så det låter anpassat för de som kan behöva vara lite rädda om lederna. Spinning kan ju också slita lite på leder som knäna (så det är viktigt att ta sig tid att ställa in cykeln rätt innan man börjar passet).

Jag tror absolut på att man väljer sånt som man trivs med och att man lägger in variation som stora framgångsfaktorer för att man ska få till en vana som håller i längden.
  • Pandamamma79

Spinning är den bästa träningen för att gå ner i vikt. Det tycker jag iaf.

Jäklar vilken kondition man får också.

• Fidelisen

Tack för era svar.

Har tränat jympa bas och medel i flera år nu och har inga problem i kroppen av det. Gick även på spinning ett tag men det kom av sig och sedan började jag aldrig igen.

Men ska se om jag kan få in båda typen av träning varje vecka

• Sorbus
    Fidelisen skrev 2015-04-04 21:25:45 följande:

Tack för era svar.

Har tränat jympa bas och medel i flera år nu och har inga problem i kroppen av det. Gick även på spinning ett tag men det kom av sig och sedan började jag aldrig igen.

Men ska se om jag kan få in båda typen av träning varje vecka

Det låter ju bra.Tips: om du tränat samma sak en längre tid så anpassar sig kroppen och man får inte längre samma effekt som i början. Om du vill få en ökad träningseffekt och fortsatt utveckling behöver du då öka utmaningen. Det kan man göra genom att öka intensiteten/tiden /antalet pass. Obs öka inte på alla sätt på en gång, välj någondera, gör tex ett pass intensivare eller lägg till ett per vecka, allt beroende på vad som passar dig och ditt liv i övrigt.
    Lycka till! Du har ju redan kommit långt så det kommer säkert att gå bra framöver också
  • Majuuu

Som någon skrev här ovanför är det bästa att varva både konditionsträning och styrketräning. Ju mer muskelmassa desto fler mitokondrier som förbränner fett och socker när kroppen behöver energi.

Svar på tråden Spinning eller jympa vid önskad viktnedgång?