• Anonym (arg släkti­ng)
    Äldre 4 Apr 21:43
    2489 visningar
    3 svar
    3
    2489

    Svägerskan kör över vår familj

    Hej! jag behöver skriva av mig och få lite översikt på en situation... 
     
    Vi har ett landställe på västkusten som som gått i arv från min pappas släkt. Just nu äger och förvaltar pappa och hans bror huset och marken. Detta funkar bra, vi delar upp sommarveckor på landet i ett schema då det kan bli trångt att bo många där länge, men alla högtider som jul, påsk och midsommar firar vi tillsammans. Vi har riktigt bra sammanhållning i släkten och för en bra kommunikation med varandra. 

    Min storebror gifte sig för 9 månader sen med en kvinna han levt med ca 4 år. Min svägerska har nu försökt ta över mer och mer i familjen. Hon har ringt både till mina föräldrar OCH min farbror och velat lägga om sommarplaneringen för användning av huset så att dessa ska passa med just hennes semester. Hon är helt ointresserad av att vi är fler som tagit semester för att vara på landet. 

    Hon vill även "boka upp" sommarstället när hennes son fyller år och bjuda dit sin egen släkt som hon dessutom vill ska sova över. Detta infaller när min kusin ska vara där med sina egna barn - De har inget intresse av att ha ett barnkalas fullt med främlingar på deras semester. Min svägerska säger att hon gärna byter just den helgen mot en av deras helger tidigare under sommaren. Men varför skulle de?

    Hon kör över alla totalt! Och jag blir så frustrerad att hon inte kan ha känsla för hur det funkar i vår familj. Jag kan inte acceptera att hon tjatar och tycker på tills min släkt viker sig.

    Nu under påsken är vi alla på landet. Idag blev min svägerska sugen på ett litet antikt bord stod (SOM JAG HAR KÖPT) och tjatade på min farmor att det är precis ett sånt de behöver till hallen etc. Farmor är på tok för snäll för att säga nej, som "tur" va hörde min pappa samtalet och sa att bordet var mitt. Så nu är det jag som måste höra hennes jävla tjat. 

    Ingen av oss andra hade fått för sig att fortsätta tjata och tjata och aldrig backa när man får ett nej. Hon är dessutom INGIFT, relativt ny i familjen och håller på såhär!!

    Jag är rädd att jag i min ilska kommer göra mig ovän med både henne och min bror. Hur hade ni känt? Och hur mycket hade ni orkat bråka om sådana här saker? Det är givetvis inte något bord eller semestervecka det handlar om egentligen. Det är ju att hon aldrig ger sig som gör mig ledsen och arg.

  • Svar på tråden Svägerskan kör över vår familj
  • Anonym (Håll ut)
    Äldre 4 Apr 22:07
    #1

    Mitt bästa tips är nog att hålla ut, var vänlig men bestämd och när du har sagt nej om bordet några gånger så lägger du till att du tycker det är jobbigt när hon fortsätter fråga, trots att du redan sagt nej. Kanske lägga till att du lovar att säga till henne om du ser något liknande.

    Vad kusinen med familj bestämmer sig för är ju deras ensak.

    Kan ju dock förstå att hon tycker det kan vara trevligt att fira sonen där, men kanske kan man ordna det för nästa år om det kan göras utan alltför stora avsteg.

    Hon verkar vara en ganska sniken människa, och kanske är hon även en sådan som måste ha mest/bäst för att vara nöjd. Som känner sig negativt särbehandlad om hon inte fått som hon vill. Det är lätt att tänka att man vill lära henne en läxa, se till att hon får minst, trycka ner henne. Men det ger henne bara vatten på sin kvarn, för då får hon ju rätt. Så försök att fördela rättvist, och inte ge dem mindre pga hennes beteende. Även om jag förstår att man vill det...

  • Anonym (m)
    Äldre 5 Apr 18:34
    #2

    Jag hade inte kunnat hålla mun utan låtit henne höra exakt vad jag tycker. Inget bra råd till dig dock. Sorry. Men jag förstår verkligen din frustration. 

  • Äldre 14 Apr 13:11
    #3

    Hej. Jag tror att om ingen sätter ned foten så kommer hon att fortsätta vara pain in the ass år efter år. Vore jag du skulle jag sätta mig och förklara för henne skillnaden mellan att göra /ge saker till någon för att man känner sig tvungen men egentligen inte vill. Och hur man känner för en människa som inte kan respektera ett nej. Och när du sagt detta på ett lugnt och sakligt sätt be henne tänka över det istället för att gå i försvar. Alltså inte ta någon diskussion just då.

Svar på tråden Svägerskan kör över vår familj