• Anonym (Undrande)

Har ni med villa en renoveringsfond/konto

Har ni det och om hur mycket sätter ni av till den varje månad?

• Svar på tråden Har ni med villa en renoveringsfond/konto
  • Anonym (hdkd)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-04-05 08:56:16 följande:

Har ni det och om hur mycket sätter ni av till den varje månad?

Pengar till renovering bör väl de flesta ha.
    Takbyte,dränering,rabatter,gräsklippare,målning,uppvärmningssystem,kyl/frysbyte....

• Anonym (Johanna)

Vi avsätter ca 20.000 kr i månaden till renoveringar. Men vi har inte tid att renovera så mycket, dygnet har bara 24 timmar. Det som vi inte hinner använda nu kommer vi att lägga på hög och ta in hantverkare för att göra. Vi ska lägga nytt tak i sommar och renovera två badrum nästa år så pengarna kommer att gå åt

• Anonym (Undrande)
    Anonym (hdkd) skrev 2015-04-05 09:43:16 följande:
    Pengar till renovering bör väl de flesta ha.
    Takbyte,dränering,rabatter,gräsklippare,målning,uppvärmningssystem,kyl/frysbyte....

Har pengar, men det jag försöker prata om att göra en husbudget. Folk som har villa trodde jag hade en fond/konto dit det drogs 1000 eller 5000 eller så. Det jag vill veta vilken summa man brukar sätta av. Själv har jag ett bilkonto dit det dras 1000kr i månaden för ev reparationer av bilen.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Johanna) skrev 2015-04-05 09:50:24 följande:

Vi avsätter ca 20.000 kr i månaden till renoveringar. Men vi har inte tid att renovera så mycket, dygnet har bara 24 timmar. Det som vi inte hinner använda nu kommer vi att lägga på hög och ta in hantverkare för att göra. Vi ska lägga nytt tak i sommar och renovera två badrum nästa år så pengarna kommer att gå åt smile1.gif

Låter som ni köpt ett renoverings objekt. Det är inte det vi är ute efter. Vi tänkte ett rätt nytt hus.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-04-05 09:56:50 följande:
    Låter som ni köpt ett renoverings objekt. Det är inte det vi är ute efter. Vi tänkte ett rätt nytt hus.
    Nejdå, men huset är 350 kvm så allt blir dyrare. Bara taket kostar 100.000 kr. Ett badrum nästan lika mycket. Men huset är i fint skick i övrigt

Köper man ett hus runt 140-160 kvm där allt är gjort så bör man nog avsätta ca 10.000 i månaden så att det finns pengar den dagen man vill plantera en häck, måla om fasaden, måla fönster mm. Det ska göras redan efter 10 år om huset är helt nytt.
  • Ms H

Nej, inget speciellt konto för boendet, men spar pengar som används till vad som "behövs" för tillfället. Kan vara nödvändiga renoveringar, "onödiga" renoveringar, resor, bilkostnader eller andra grejer som kostar. Sparar i snitt cirka 40 % av inkomsten och tar av sparandet vid behov (dvs vid stora utgifter).

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Johanna) skrev 2015-04-05 10:00:46 följande:
    Nejdå, men huset är 350 kvm så allt blir dyrare. Bara taket kostar 100.000 kr. Ett badrum nästan lika mycket. Men huset är i fint skick i övrigt smile1.gif

Köper man ett hus runt 140-160 kvm där allt är gjort så bör man nog avsätta ca 10.000 i månaden så att det finns pengar den dagen man vill plantera en häck, måla om fasaden, måla fönster mm. Det ska göras redan efter 10 år om huset är helt nytt.
    Är det alltså så att man normalt renoverat ett hus i fint skick för 1,5 miljon på tio år. Visste väl att det var dyrt med villa men detta hade jag ingen aning om. Hade nog tänkt mig att få svar att folk la undan mellan 3500-5000kr i månaden. Inte renoverar man badrum var tionde år?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-04-05 10:17:38 följande:
    Är det alltså så att man normalt renoverat ett hus i fint skick för 1,5 miljon på tio år. Visste väl att det var dyrt med villa men detta hade jag ingen aning om. Hade nog tänkt mig att få svar att folk la undan mellan 3500-5000kr i månaden. Inte renoverar man badrum var tionde år?
    Det är dyrt att bo i hus. En fjärrvärmeväxlare kostar ca 40.000 en målad fasad kan kosta 20.000-50.000 beroende på hur man gör (hantverkare eller inte). Kyl och frys 15.000.

Såklart är inte alla kostnader renoveringar, men om du ska avsätta pengar som räcker till det huset kräver så ja, jag skulle nog säga att runt 10.000 är rimligt att spara. Blommor till rabatterna, gräsklippare, terassolja, markiser etc är inte gratis.

Men ni gör ju som ni vill såklart. Har man inte råd med 10.000 så avsätter man väl det man har råd med och lånar om man behöver eller väntar tills man får råd.
  • Anonym (Undrande)
    Ms H skrev 2015-04-05 10:14:13 följande:

Nej, inget speciellt konto för boendet, men spar pengar som används till vad som "behövs" för tillfället. Kan vara nödvändiga renoveringar, "onödiga" renoveringar, resor, bilkostnader eller andra grejer som kostar. Sparar i snitt cirka 40 % av inkomsten och tar av sparandet vid behov (dvs vid stora utgifter).

Jag gillar att dela upp det i olika konton. Vi har idag sparande till:

Barn 1

Barn 2

Bil

Semester

Pension 1

Pension 2

Vi spar mellan 15% och 25% av vår nettoinkomst.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Johanna) skrev 2015-04-05 10:25:54 följande:
    Det är dyrt att bo i hus. En fjärrvärmeväxlare kostar ca 40.000 en målad fasad kan kosta 20.000-50.000 beroende på hur man gör (hantverkare eller inte). Kyl och frys 15.000.

Såklart är inte alla kostnader renoveringar, men om du ska avsätta pengar som räcker till det huset kräver så ja, jag skulle nog säga att runt 10.000 är rimligt att spara. Blommor till rabatterna, gräsklippare, terassolja, markiser etc är inte gratis.

Men ni gör ju som ni vill såklart. Har man inte råd med 10.000 så avsätter man väl det man har råd med och lånar om man behöver eller väntar tills man får råd.
    Vi har rätt höga inkomster så allt som kostar mellan 5000-7000 brukar vi ta på lönen redan idag. Bor i bostadsrätt så vitvaror och sådant har vi aldrig använt våra sparpengar till utan bara shoppat mindre den månaden.
Svar på tråden Har ni med villa en renoveringsfond/konto