Krävande 1,5åring och inget tålamod kvar. Hjälp?
Jag är gravid med barn nummer 2 som är beräknad om 7 veckor, (ej planerad) och är mammaledig med vår dotter på 1år och 5 månader. Lever ihop med pappan till barnen men han jobbar borta.
Från start har vår dotter sovit dåligt och varit väldigt krävande så lika nu. Hon var väldigt tidigt med allt. Nu till problemet hur håller jag mig lugn och tålmodig? Hon testar varenda gräns, går som en tornado hemma. Från hon vaknar innan 6 på morgonen tills kl 20. Hon gör allt hon inte får och hon vet så väl att hon inte får. Vissa dagar går hon från sak till sak hon absolut inte får, riva ned blommor, klättra upp på köksbordet, dra i sladdar osv. Jag skäms men orkar inte med henne snart, säger jag åt henne och tar ned henne lägger hon sig och skriker på backen. Ger jag henne något annat att leka med är det kul en kort stund sen är det bara de man inte bör leka med som är kul.
Hon kastar sig runt när man skall klä på henne, byta blöja, spänna fast henne i bilen, står i matstolen, går och gapar efter något att äta, trött men vägrar sova men orkar inte vara vaken mm. Skall upp i famnen direkt jag gör något som matlagning mm men släpper jag ned henne gallskriker hon och kastar sig bakåt.
Våra släktingar och vänner säger även dom att de förstår inte hur hon orkar med allt, hon är inte still en sekund. De blir trötta bara av att se allt hon gör. Hennes pappa var nästan likadan som liten. Går i 200 hela dagarna och då ser dom bara vad hon gör on behöver inte "uppfostra" henne också. Säger kom hela tiden och kan inte göra mycket själv när man är upptagen med något.
Njuter när hon äntligen somnat för kvällen och vill inte känna så, är förbannad på na hela tiden numera för tålamodet finns inte. Ge mig tips på hur jag andas ut, talar
med lugn röst och ger henne det hon behöver utan att känna som jag gör. Vill ju ge henne allt det bästa och vill att hon alltid skall känna att jag älskar henne. Missförstå mig inte hon är inte förjävlig 24/7 men det är som att allt dåligt tar över. Hur gör ni?