• Tokfrans

Hjälp med sömn..

min lilleman på 1 år och 3 månader vägrar sova en hel natt sen han vart född. Och nu när jag har tänkt att börja jobba snart så kommer jag va helt slutkörd och behöver lite tips.

Han kan vakna upp mellan 2 till 20 gånger per natt, och vill ha välling 1 gång eller ersättning. Har testat med vatten eller mjölk men han bara sätter i halsen och blir förbannad, så de måste va lite tjockt i konsistensen antar jag. Använder ingen napp, bara snuttefilt. Han rullar runt en hel del och ibland känns de som att han tycker sängen är för liten att rulla runt i.

På dagarna äter han glatt, vaknar runt 08 byter blöja sen runt 09 får han välling 210ml eller gröt.
    Sen mellis runt 10-11 , macka och frukter
    Sover runt 11-12 i 1-2 timmar
    Lunch hemlagat eller en bruk mat
    Sen försöker jag hålla han till en dagsvila men börjar undra om han behöver en till?
    Ute leker massor utflykter, träffar andra barn osv, brukar slinka ner en macka och dyl här emellan
    runt 17 äter han middag, oftast de vi äter och i bra stora mängder.
    Sen runt 19 badar vi och borstar tänder och försöker läsa en saga men han vill ha boken själv och vill bläddra annars blir han förbannad..
    kl. 20 får han 240 ml välling och sen får han studsa av sig sista energin till ett litet barnprogram i 30 min max, sen vaggas till söms. Sen vaknar konstant, princip.

Va ska jag göra? nått jag kan ändra på, förbättra? 
    Försöker hålla han aktiverad så mycket som möjligt, leker, övar på gå, går på öppna förskolan (går ej på dagis än) och träffar barn och leka, hälsar på kusinen som är knappt 4 månader äldre osv. 

(sambon är svårväckt om nätterna så de är bara jag som tar han)

Blev lite långt detta.

• Svar på tråden Hjälp med sömn..
  • whitestar

Det jag reagerar över är att studsa ur den sista energin o se barnprogram just innan läggdags, man blir ju uppvarvad. Prova varva ner istället med saga o lite mysbelysning.

• Natulcien
    whitestar skrev 2015-04-05 16:38:29 följande:

Det jag reagerar över är att studsa ur den sista energin o se barnprogram just innan läggdags, man blir ju uppvarvad. Prova varva ner istället med saga o lite mysbelysning.

Ja, det håller jag med om. TV precis innan läggdags för en sån liten knatte är nog inte så bra. Lätt att han blir uppvarvad och stissig. Läs istället.

Sen tycker jag inte att du ska acceptera att sambon är "svårväckt". Väck honom!

Hur sover ni? Samma säng? Samma rum men egen säng? Eget rum?
  • Tokfrans

Tack för svar, vart ingen tv igår och la oss i våran säng och käkade välling medans jag läste, tog inte mer en 10 min så snarka han, men vaknade inte så ofta och tidigt som jag trodde, vaknade väl 2 gånger efter har sovit i ca 5 raka timmar. Vilket aldrig händer..Skrattande 

Försökte väcka han inatt men de gick inte, försökte även få han att gå upp nu, men han ville sova till iaf 8, så kaffe i mängder just nu medans lilleman äter välling!

Natulcien, vi sover i samma rum fast han i hans säng, vågar inte ha han emellan oss då sambon har en tendens att röra sig mycket, köra ut sambon till soffan kanske haha ^^

• Natulcien
    Tokfrans skrev 2015-04-06 07:30:38 följande:

Tack för svar, vart ingen tv igår och la oss i våran säng och käkade välling medans jag läste, tog inte mer en 10 min så snarka han, men vaknade inte så ofta och tidigt som jag trodde, vaknade väl 2 gånger efter har sovit i ca 5 raka timmar. Vilket aldrig händer..Skrattande 

Försökte väcka han inatt men de gick inte, försökte även få han att gå upp nu, men han ville sova till iaf 8, så kaffe i mängder just nu medans lilleman äter välling!

Natulcien, vi sover i samma rum fast han i hans säng, vågar inte ha han emellan oss då sambon har en tendens att röra sig mycket, köra ut sambon till soffan kanske haha ^^

Det där lät ju bra. Hoppas att det håller i sig! Glad
  • whitestar

Är han kvälls/ nattmänniska din sambo? Min karl sover hårt också, helt omöjlig väcka! Men då fick han när sonen var liten ta hand om han första delen av kvällen/ natten onnan han gick o la sig sisådär vid tvåtiden på natten.

• Tokfrans
    whitestar skrev 2015-04-06 11:00:36 följande:

Är han kvälls/ nattmänniska din sambo? Min karl sover hårt också, helt omöjlig väcka! Men då fick han när sonen var liten ta hand om han första delen av kvällen/ natten onnan han gick o la sig sisådär vid tvåtiden på natten.

Ja, han stannar gärna uppe och passar på att spela av sig eller komma ifatt lite jobb. Så de han kan bli uppe till 2-3 på natten om inte hela natten någon gång ibland. Men jag är så lättväckt och van att jag vaknar av minsta lilla pip och blir som en robot som blivit installerad på att vakna av bebis vagga bebis och tar tag i de själv innan sambon ens hört nått. 

Så får väl försöka bryta de mönstret och gå ut och säga till han, eller sätter en babymonitor vid så han med hör hanTungan ute
  • Tokfrans
    Natulcien skrev 2015-04-06 09:59:09 följande:
    Det där lät ju bra. Hoppas att det håller i sig! Glad
    Ja tack, de hoppas jag med, känner mig mer utvilad än vanligt Flört
Svar på tråden Hjälp med sömn..