• Novalie

Angående silikon-gelehallon och amning

Hej, jag har implantat av sorten "gelehallon". Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och har funderingar kring amning, och om ni som har sådana implantat kollade era bröst före amning så de inte hade spruckit osv...
    Är lite nojjig eftersom man vet inte om de kan ha spruckit osv.. Jag ska ta kontakt med min klinik, men ville kolla lite med er hur ni gjorde, kände och hur allt fungerade?

• Svar på tråden Angående silikon-gelehallon och amning
  • lindalinaa
    Novalie skrev 2015-04-05 16:32:52 följande:

Hej, jag har implantat av sorten "gelehallon". Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och har funderingar kring amning, och om ni som har sådana implantat kollade era bröst före amning så de inte hade spruckit osv...
    Är lite nojjig eftersom man vet inte om de kan ha spruckit osv.. Jag ska ta kontakt med min klinik, men ville kolla lite med er hur ni gjorde, kände och hur allt fungerade? smile1.gif

Kollade inte upp, infon som jag har fått är att man oftast märker om ett implantat börjar läcka, gör man inte det så läcker silikonet ändå inte ut till bröstmjölken :)
  • Novalie

Ok, det var några år sen jag gjorde mina och har glömt av en del om vad som sas om amning och gelehallon. Mina ligger under bröstmuskeln. Blev lite nojjig då jag gjorde mammografi men de lovade mig att de visste hur mycket tryck de kunde lägga på implantatet....
    Ok, så om de skulle ha gått sönder så går det ändå inte ut i bröstmjölken då?

• lindalinaa
    Novalie skrev 2015-04-05 18:56:07 följande:

Ok, det var några år sen jag gjorde mina och har glömt av en del om vad som sas om amning och gelehallon. Mina ligger under bröstmuskeln. Blev lite nojjig då jag gjorde mammografi men de lovade mig att de visste hur mycket tryck de kunde lägga på implantatet....
    Ok, så om de skulle ha gått sönder så går det ändå inte ut i bröstmjölken då?

När man har implantat brukar man få göra mammografi på ett annorlunda sätt, hur vet ja inte... Men det vet säkert läkarna!

Nej skulle inte tro att det går över i mjölken, läste någonstans att det inte finns något bevisat att silikonet INTE går över i mjölken men att man inte hittat något som tyder på det, de hade gjort studier och mätt något ämne...

Så man kan väl kanske inte veta säkert när man har implantat men det finns iaf inte något fall där ett barn tagit skada, och eftersom mjölken produceras hela tiden kan jag heller inte tro att även om ett inlägg är trasigt att de får över :)
Svar på tråden Angående silikon-gelehallon och amning