• Betty Boop

Folk som rynkar på näsan åt namnval..

Vi väntar på en dvärgschnauzervalp som kommer till oss om några veckor. Vi har redan innan vi tingat valpen haft Svante som arbetsnamn. Vår hund ÄR en Svante helt enkelt. Nu är det flera som rynkar på näsan och tycker att det är fult/konstigt! Jag blir fan sur! Är det ett så konstigt namn? Jag vill inte döpa min hund till Fido, Fiffi eller Pixi! Kan inte folk hålla sina åsikter om andras namnval för sig själva?

Vi har fått höra:
    -SVANTE?? Menar du allvar? *gapskratt*

-Jag har lite svårt för människonamn på djur... (säger svärmor som har döpt sin katt till Cassandra som också är ett människonamn och dessutom ett ap-fult namn mitt tycke. Det håller jag dock för mig själv eftersom jag är väluppfostrad)

• Svar på tråden Folk som rynkar på näsan åt namnval..
  • Abbe83

Jag tycker Svante är ett jättefint namn på en hund. Vår hund heter Thor och katterna heter Helga och Nalle. Min mammas sambo säger att det är konstigt med människonamn på djur fast deras katt heter Kasper. 

• Mrs D

Svante är ju jätte gulligt på hundar. Ser framför mig en stor lufsig en.

/ägare till katten Alice och hunden ruby som är väldigt vanliga på småtjejer här

• viseversa

Svante är ett jättefint namn på både barn och djur. Träffade en mops som hette Svante en gång och han vann mitt hjärta.

• SarahJ

Absolut inget fel på Svante.

Vår dvärgschnauzer heter Nero och nuet lockar fram ett leende hos folk. Kan ju direkt säga att vår Nero är inte det minsta galen. ;)

• Betty Boop
    SarahJ skrev 2015-04-05 19:16:49 följande:

Absolut inget fel på Svante.

Vår dvärgschnauzer heter Nero och nuet lockar fram ett leende hos folk. Kan ju direkt säga att vår Nero är inte det minsta galen. ;)

Åh, Nero är ett bra hundnamn! Min bästa vän har en rottweiler som heter Nero!
  • Aniiee

Nej, jag kan faktiskt inte hjälpa att jag inte tycker att djur ska heta människonamn, eller tvärt om. Jag finner det både fantasilöst, och ibland till och med aningens respektlöst. MEN det håller jag isf för mig själv i vanliga fall. Låt din hund heta Svante, TS, så heter mina hundar Lucky, Dixie och Kenzie. Vilket också är makalöst fantasilöst.... Solig

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Betty Boop
    Aniiee skrev 2015-04-05 20:16:04 följande:

Nej, jag kan faktiskt inte hjälpa att jag inte tycker att djur ska heta människonamn, eller tvärt om. Jag finner det både fantasilöst, och ibland till och med aningens respektlöst. MEN det håller jag isf för mig själv i vanliga fall. Låt din hund heta Svante, TS, så heter mina hundar Lucky, Dixie och Kenzie. Vilket också är makalöst fantasilöst.... Solig

Nej, självklart får alla tycka vad de vill om namn! Smaken är ju som baken. Det jag opponerar mig emot är att folk visar sitt missnöje. Det kan man ju hålla för sig själv. En kollega gapskrattade när jag berättade vad hunden ska heta. Hennes barn har ett namn som jag tycker är fruktansvärt. Vad vinner jag på att berätta det för henne liksom? Det är bara att bita ihop tycker jag! Hehe!
Svar på tråden Folk som rynkar på näsan åt namnval..