Första barnet, foglossning. Sjukskrivning eller graviditetspenning?
Imorgon, måndag 6 April går jag in i vecka 24. Första barnet. Har BF den 3 Augusti. Det jag undrar är, jag har en hemsk foglossning (Ganska tidigt enligt mig?) Jag kan inte gå normalt, utan går jättesakta och vinglar mig fram för det gör ont. Jag sover jättedåligt på natten och även dagen, pga detta och jag klarar inte sitta på samma sätt en längre stund. Tårarna kommer flera gånger om dagen då det gör så ont. Blir yr jätteofta så måste sitta ner en längre stund tills det går över. Blöder ofta näsblod. Att ta upp saker ifrån golvet börjar bli helt omöjligt. Känner mig så hjälplös.
Jag arbetar som förskollärare, och sjukskrev mig förrförra veckan, eller ja ja va tvungen att gå hem också då på tisdagen, för de funka inte då jag spydde för att det gjorde så ont. Och hur ska jag då kunna ta hand om barn mellan 1-3 år? De behöver hjälp med i stort sett allt under dagen, så det blir många, många lyft om dagen, och jag ska kunna sitta på golvet, stol, madrass, ja full fart hela dagen, och jag själv blir då istället en belastning för de andra 2 i personalen, då jag inte klarar av detta.
Träffade en läkare som sjukskrev mig fram tills den 30 April pga foglossning, men är så orolig om sjukskrivning? Kan försäkringskassan neka mig? Och hur gör jag om dom skulle neka?
Var hos sjukgymnast direkt efter möte med läkaren och hon sa att om jag ska gå längre sträckor är jag rekommenderad kryckor, som stöd, och har även fått ett foglossningsbälte. Ska tillbaka till henne nu på torsdag.
Har inte heller fått ett moderskapsintyg, ska tillbaka till BM den 16 April så borde få ett då? Och de där med graviditetspenning, kan jag söka de då när jag fått intyget, istället för sjukskrivning? För jag är ju inte sjuk, utan har bara ont..