• Anonym (Fsk)

Får man jobba på förskola med salmonella?

Läget är så här att jag har drabbats av diarre (troligen efter en antibiotikabehandling) men vid läkarbesöket förra veckan sa läkaren att det skulle kollas att det inte var salmonella pga att jag jobbade i förskola.

Jag lämnade in ett avföringsprov i tisdags och det skulle ta ca en vecka. Men pga påsken kanske ta en dag extra eller två.

Jag har varit sjukskriven fram tills idag. Kan jag jobba imorgon eller borde jag invänta resultatet av avföringsprover? Någon som vet?

• Svar på tråden Får man jobba på förskola med salmonella?
  • Anonym (?)

Tänk efter lite. Vill du verkligen smitta ner andra? Är ytterst oansvarigt att gå att jobba. Till råga på allt på en förskola när du har misstänkt salmonella.
    Håll dig hemma tills du fått svar på provet,

• arianne03

Har du fortfarande diarré så ska du ju såklart stanna hemma. I annat fall, ring sjukvårdsupplysningen.

• Anonym (M)

Jag hade salmonella i kroppen i 12 veckor när jag var yngre. Läkarna var väldigt noga med att jag inte fick röra mig bland folk pga smittorisken. Jag hade aldrig velat utsätta nån annan för det helvete jag hade. Alla får inte bara lite lös mage, vissa får atombombsmagsjuka som håller i sig i månader (som jag fick).

• Anonym (Trådstartaren)

Men jag får inte vara hemma utan läkarintyg. Har redan varit hemma fem veckor pga diarren. Därav min undran; anser läkaren att jag ska vara hemma tro eller jobba?

• Anonym (?)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2015-04-06 18:13:30 följande:

Men jag får inte vara hemma utan läkarintyg. Har redan varit hemma fem veckor pga diarren. Därav min undran; anser läkaren att jag ska vara hemma tro eller jobba?

Du får såklart ringa vårdcentralen o få förnyad sjukskrivning tills du är friskförklarad.
  • BeanBag

I vår kommun får man inte jobba för än salmonella provet är klart och visar negativt.

• Anonym (?)
    BeanBag skrev 2015-04-06 18:35:54 följande:

I vår kommun får man inte jobba för än salmonella provet är klart och visar negativt.

Det är nog så i alla kommuner. Bara det att ts inte brytt sig om att ta reda på det.
  • En blå giraff

Har du redan varit hemma fem veckor är det väl lika bra att vara hemma tills du fått svaret. Måste väl bara vara att ringa i morgon för att få förlängt läkarintyg.

• Anonym (Trådstartaren)

Nu är jag ingen idiot men läkaren sa ingenting om att stanna hemma i väntan på provsvar och därav min undran.

Självklart stannar jag hemma imorgon. Men jag googla och hitta ingen bra info. Så tack för hjälpen

Är själv ganska säker på att min diarre beror på antibiotika då problem kom i samband med detta.

• Anonym (hm)

Läkare är ofta så stressade att de inte hinner med att ta del av de riktlinjer som finns. Men bra för hemma skall du vara.

Svar på tråden Får man jobba på förskola med salmonella?