Relationen till svärföräldrarna
Kloka föräldrar där ute, jag behöver råd?
Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka 5 år, relationen till mina svärföräldrar har alltid varit okomplicerad, de är enkla människor och jag tycker bra om dem. Vi bor cirka 10 mil från dem, min sambo har tidigare träffat sina föräldrar en dag varje eller varannan helg för att hjälpa till med olika saker på deras gård, jag kanske har följt med någon gång i månaden eller lite mer sällan än så.
För snart 1,5 år sedan fick vi en dotter och då förändrades plötsligt allt. Vi fick en ganska tuff start då jag fick en förhållandevis stor skada i samband med förlossningen och jag mådde inte särskilt bra psykiskt det första halvåret. Det enda jag önskade mig var lugn och ro och ordentligt med egen tid för oss som nybliven familj. Plötsligt fanns det önskemål om att vi alla skulle hälsa på varje eller varannan helg och det förväntades att min sambo skulle hjälpa till i samma omfattning som tidigare, de bestämde själva vilken dag de skulle besöka oss och passade det inte oss så spelade det inte någon roll, vid något tillfälle kom de och hälsade på trots att min sambo hade sagt att det vore bättre någon annan dag eftersom jag var väldigt förkyld och hade feber men enligt dem så var jag nog inte så sjuk.
Min svärmor frågar hela tiden om hon får göra si eller så när det gäller vår dotter men om svaret inte passar henne så låtsats hon att hon inte har hört det och gör som hon själv vill, exempelvis när det gäller att ge sötsaker. Sambons föräldrar öppnade konto åt vår dotter och köpte aktier för en stor summa pengar utan att diskutera det med oss först, trots att de vet min inställning till den formen av sparande. Efter det har vi tydligt sagt ifrån, men de har gjort om samma sak igen. Deras egna beslut om saker som rör vår dotter inleds alltid med ?Jag/vi vet att ni inte vill det, men?? Det finns många fler exempel, men jag vill inte bli långdragen och det här inlägget syftar inte till att smutskasta dem.
Jag förstår att det hela beror på glädjen över sitt barnbarn och jag är tacksam för att vår dotter har engagerade farföräldrar, men jag känner mig respektlöst behandlad. Jag tänker mycket på det här och det tar onödigt mycket energi ? energi som jag egentligen ännu inte har återfått efter förlossningen trots att det nu är över ett år sedan.
Är det någon annan där ute som har varit med om något liknande och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske något tips på hur man kan hantera det för att få en fungerande relation?