• Anonym (Sertralin-mår så illa!)

Sertralin

Är det en vanlig biverkan att bli helt förstörd i magen med vattendiareer och kräkning samt dygnetruntillamående på Sertralin?
    Jag är inte magsjuk, har inte ätit något, för det går knappt med detta illamående.
    Fick xanor utskrivet, och efter 3 veckor med dessa som jag fick under insättningen av sertralin, så började jag må så här fruktansvärt dåligt. 
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Sertralin
  • Anonym (japp)

Jag fick likadan reaktion. Fick ordinerat Dimor, som finns receptfritt på apoteket, varje dag i 5 dagar, då gick det över.

• Anonym (Sertralin-mår så illa!)
    Anonym (japp) skrev 2015-04-06 15:24:06 följande:

Jag fick likadan reaktion. Fick ordinerat Dimor, som finns receptfritt på apoteket, varje dag i 5 dagar, då gick det över.

Tack för svar!
    Kände du även av ökad ångest, eller rättare sagt, fick du som värsta panikångestattackerna? och går dessa i så fall över?
    För det får jag. :(
  • jenny99

Vilken dos startade du på?Kag hade läst massa om jobbiga biverkningar och läkaren rekommenderade mig att börja på 50 mg sertralin.Men jag började på mindre än så,säkert 15-25 mg.Kraftigt illamående,ökad ångest och dålig i magen är vanligt de första 2-3 veckorna,sen borde det långsamt bli bättre.

• Anonym (japp)
    Anonym (Sertralin-mår så illa!) skrev 2015-04-06 16:01:36 följande:
    Tack för svar!
    Kände du även av ökad ångest, eller rättare sagt, fick du som värsta panikångestattackerna? och går dessa i så fall över?
    För det får jag. :(
    Japp.... det går över, jag lovar!
  • Anonym (Ja!)

Första veckorna mådde jag illa/kräktes/diare

I två månader hade jag ökad ångest...

Hjälpte mig att må bättre men fock enorma svettningar som aldrig gick över.

Har nu ätit Fluoxetin i två veckor, långt ifrån samma mående... Märker nästan inte av den och når redan bättre...

Be att få testa en annan om det inte ger med sig om ett tag

• Anonym (nyfiken)

Har också börjat äta sertralin, 50 mg. Ätit i 3 veckor och tycker att jag har mer ångest nu. Är orolig för hur länge biverkningarna ska hålla i sig. Blir även trött, lite skakig emellanåt och darrig.

Läkaren säger att det är för tidigt att utvärdera, måste ge det mer tid.
    Är det någon som har positiva erfarenheter så dela gärna... Skulle bli så glad och tacksam över lite peppning!

• Anonym (Ja!)

Jag äter fluoxetin sen tre veckor tillbaka och tycker också ångesten ökat de senaste dagarna... Får panik snart om jag inte mår bättre! Inte någon vidare pepp... Men du är ikte ensam ????

• Anonym (fia)

Jag mådde vääldigt dåligt den första tiden med sertralin. Tyvärr skulle jag uppskatta tiden till ca 2 mån, sedan blev det plötsligt bättre. Upplever att de hjälper mkt bra mot depressiva syndrom, mindre bra mot panik, men det är väl också för att paniken sitter mycket i ens beteende o tankar och behöver jobbas bort. Kräktes mycket i början, efter en dosökning kom dålig mage som varade i kanske en vecka, sen försvann det. Det blir bättre!

• Anonym (fia)

Glömde, jo, psykiskt mådde jag MYCKET sämre i början... men jag har svårt att säga om det verkligen var medicinen. Det kan lika gärna ha varit en bieffekt av att jag mådde så fruktansvärt illa och inte kunde äta. Dessutom var jag väldigt nervös för att börja äta medicin. Både de fysiska o psykiska bieffekterna försvann ungefär samtidigt. Nu har jag inga biverkningar. 

• Anonym (nyfiken)

Tack för att ni svara...

Till Ja! Känner precis som du. Hur hanterar du din ångest? JAg vaknar och känner tryck över halsen sen är oroskarusellen igång. Känner precis som du att det måste snart vända....det enda jag vill nu.

Fia..mådde du lika illa hela tiden? Jag kan känna mig bättre vissa dagar och sämre andra. Inbillar mig att jag har så många biverkningar som beskrivs. KAn tillägga att jag också är väldigt nervös för att äta medicin. Funderar på det hela tiden och det blir ju inte precis bättre av det...Känner du dig bra nu?

Känns bra att få svar av er, skriv gärna igen. Vill gärna kunna "prata" med andra i samma situation.

• majkel85

Jag lider av panik ångest, inte depresion (än...)

vet precis hur det är. det vände för mig efter ca 1 månad.
    efter 3-4månader var jag mer eller mindre symptom fri i 2 år.

Käkade 75mg då, efter ca ett år gick jag ner till 50mg

Nu fick jag en dipp för 2 veckor sen i måendet så tänkte att jag kan höja till 75 igen.
    men efter tre dagar så fuckade jag ur lika illa som jag gjorde första gången.

Helt sjukt va illa man mår.
    Känner att jag hanterar det bättre denna gång en hur det var första gången.

Hoppas på att det går över snart, har gått 2 veckor nu sen jag avbröt höjningen och det är lite bättre dag för dag. Hoppas det fortsätter annars måste jag nog höja till 75mg igen och gå igenom den där skiten i 1-2 månader tills man är stabiliserad på den dosen.

• majkel85

btw mina insättnings/doshöjnings symptom är:

kan inte äta
    sover dåligt
    rännskita
    pissa 700ggr per dag.
    GROV ångest
    GROV rastlöshet

Allt detta gick över första gången, så jag antar att de kommer gå över denna gången med för mig. hoppas det iaf...

• Anonym (fia)

Hej! Jo jag känner mig bra nu. Jag tycker faktiskt inte att jag har en enda biverkning längre, Och jag var på väg att ge upp med medicinen då det tog så länge innan det svängde. Läkaren sa väl att det skulle ta några veckor men det stämde inte i mitt fall. 

Ang. illamåendet mådde jag bättre på kvällen och fick då i mig litet mat och dryck. På dagarna låg jag mest och hade ångest och kämpade för att få i mig minsta lilla matbit. Jag försökte först med energihöga drycker o liknande, typ från apoteket, men i backspegeln kan jag säga att det funkade bättre för mig att äta riktig mat men att då istället äta pyttesmå portioner ofta. Men det är säkert individuellt. 

Jag var så rädd för biverkningar att jag hade streckat under ( i bipacksedeln) de jag var mest rädd för innan jag skulle börja äta medicin. Det visade sig att några av dem uppfylldes (tex ökad ångest och illamående) men att andra inte alls stämde, dvs jag fick biverkningar jag inte varit rädd för och vice versa, slapp andra som jag oroat mig för. 

• Anonym (fia)

Läste nu att du också fått ångestdämpande. Är det en benso? Jag fick också lugnande och de är både en hjälp och en stjälp. Jag hade så otroligt svår ångest att jag åt dem varje dag, den första veckans medicinering åtminstone. Jag är fortfarande lite psykiskt beroende av dem, dvs jag måste veta att de finns hemma i skåpet ifall det blir kris.. men jag rör dem sällan. Känner inget fysiskt beroende.

Jag tycker att det är helt okej att ta lugnande i vissa situationer. Eller helt nödvändigt att veta att man iallafall har en tablett i handväskan för att våga ta sig ut. Men ibland (inte alla gånger) har jag märkt att jag mått sämre dagen efter att jag tagit min tablett...och då är det ju lätt att lockas ta en till. Kan bli en ond cirkel...som inte gör att din ångest släpper.

Dessa tabletter fungerade knappt under min inkörsperiod men fungerar bättre nu då jag tar dem mer sällan och funderar om man ska ta en, både en och två gånger, då jag vet att risken finns att jag mår dåligt igen dagen efter,

Men detta är ju bara mina spekulationer och det kan ju lika gärna vara slumpen. Jag vet alltså inte om dagen-efter-illamåendet beror på lugnande eller om man bara har en dipp. Men jag tycker det är värt att nämna.... Sköt om dig!!!

• Anonym (.....)

Har också blivit insatt på Sertralin för en vecka sedan. Har mått jätte dåligt. Trötthet i hjärnan, ständigt orolig i magen och bröstet. Förrut så hade jag perioder då pulsen ökade och tryck över bröstet när jag blev stressad. Nu känns det som det är konstant fast det känns mindre på något sätt? Igår var första dagen då hjärntröttheten plötsligt försvann. Kändes som nån gett mig nått lugnande. Allt kändes enklare. Men oro/ångest känslan i bröstet är kvar och är nästa hela tiden. Ville inte heller prova dessa tabletter, känns så hemskt att äta dessa tabletter. Men samtidigt mådde jag inte bra. Är utbränd och jätte stresskänslig. Hoppas dessa hjälper mig. Har 50 mg nu och tror att läkaren sa att vi skulle höja sedan till 100 mg, men vet ej när. Ska ta prover imorgon för att utesluta andra fysiska sjukdomar. Har högt blodtryck och hög puls som jag medicinerar mot.

Sedan har jag absolut ingen aptit alls. Får tvinga mig att äta. Har gått ner 4 kg i vikt sedan jag blev sjuk för 6 veckor sedan. Känns inte kul. Däremot har jag inga problem med diarre. Har varit förstoppad i flera år, och önskaratt magen kanske skulle bli lite lösare. Men har lite sug i magen, lite som magkatarr. Skulle också behöva höra något positivt om dessa, är det någon som blivit bättre och känner att det är det bästa dom har provat? Jag kan nästan bara hitta texter om hur dåliga dom är och hur mycket biverkningar de har. Just nu känns det som jag gör vad som helst om jag bara blir en bättre mamma och fru

• Anonym (nyfiken)

Hej igen..tack för era svar. Kommit från jobbet och är trött, tror att sertralin bidrar till det också. Skönt att höra Fia att du mår bra och inte har biverkningar. Vilken dos har du? JAg är orolig över att jag ska behöva höja och få biverkningar igen. JAg har förstått att trötthet är en biverkning, men hoppas att det går över.

Känner precis som du anonym ett sug i magen, jag använder omeprazol mot det och det hjälper lite.
    Känns bra att få svar och veta att man inte är ensam om att kämpa på med detta,
    fast man vill att det ska gå snabbt på rätt håll....
    Ni får gärna skriva igen!

Svar på tråden Sertralin