• Anonym (Ledsen)

Vad händer om jag kontaktar socialtjänsten?

Mina föräldrar behandlar mig dåligt och jag skulle vilja kontakta socialtjänsten. Men vad händer om jag gör det? Kommer jag få en fosterfamilj då eller är det möjligt att få eget boende eller bo hos en släkting? (jag är 17 år). Hur går utredningen till egentligen? Måste man gå på möten med sina föräldrar?

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

• Svar på tråden Vad händer om jag kontaktar socialtjänsten?
  • Anonym (:))

Om du kontaktar socialtjänsten och de anser att du kan fara illa hemma och att dina problem är riktiga (alltså inga "jag fick inte 1500 kr jeansen i julklapp så mina föräldrar är elaka" problem) så ska de göra en utredning för att ex se hemförhållanden, vilka problem som finns, vilken fara du kan befinna dig i m.m. Via socialtjänstlagen kan du omhändertas om dina föräldrar godkänner det, om de inte gör det så kan du omhändertas via LVU. Men det ska då till rätt mycket och med tanke på att du är så pass gammal så tror jag inte att ett omhändertagande skulle bli aktuellt om det inte är väldig stor fara för ditt liv. En utredning ska slutföras inom 4 månader men det kan ta längre tid, soc brukar ha mycket jobb så om du inte har väldigt lång tid kvar tills 18 årsdagen skulle jag nog inte kontakta dem, risken finns att du hinner bli myndig innan utredningen är klar. Har ingen direkt erfarenhet men att prata med dig och dina föräldrar samt andra närstående är troligt att soc gör. Möjligtvis hembesök med. Om du skulle omhändertas hamnar du hos en fosterfamilj såvida soc inte fixar en lägenhet åt dig eller om du bor hos någon annan.

• Missepissan

Hej!
    Jag och alla mina syskon har bott på olika familjehem. Så jag har väl en del erfarenhet.
    Får jag fråga hur du har det hemma och hur dina föräldrar behandlar dig?

Jag har en blogg, där jag skriver om min familj och hur jag och mina syskon har hamnat på familjehem.
    Du får jätte gärna kolla, det kanske kan vara till hjälp för dig.
    Om du känner igen dig och så, så får du jätte gärna höra av dig i någon kommentar eller så. Jag hjälper gärna till med mina erfarenheter Glad

www.familjeproblem.blogg.se

Svar på tråden Vad händer om jag kontaktar socialtjänsten?