• Anonym (kandidatexamen)

Löneanspråk verksamhetsansvarig?

Jag ska på arbetsintervju och behöver någon typ av tanke kring vilken lön jag kan begära. Vill inte stå handfallen utan svar, alltså.

Det handlar om en anställning som verksamhetsansvarig (verksamhetschef?) till ett privat företag inom hemtjänst. Jag ska ha ledande befattning med en del administration och personalansvar, plus en hel del kontakter utåt.

Jag är högskoleutbildad och kommer ha en färdig kandidatexamen (3årig) inom kort. Jag har ingen tidigare erfarenhet inom just detta område.

Vad kan jag begära i lön? Vart ska jag lägga mig någonstans? Självklart från min sida är att jag inte går lägre än 25000 kr brutto. Utbildningen kommer bli välanvänd och man har ju trots allt lagt ner 3 år i både uteblivna inkomster och studielån.

Min egen tanke är omkring 30 000 kr brutto. Dels på grund av min utbildning (som är ett år längre än vad som krävs för tjänsten) och på grund av ansvaret och den ledande positionen.

Är jag helt ute och simmar här?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Löneanspråk verksamhetsansvarig?
  • Anonym (.....)

25000 tror jag du kan begära. Max.

• Anonym (hm)

Inte en spänn under 30.000. Är du chef med ansvaret som följer så är detta fullt rimligt. Troligen har du lite studieskulder också som du vill kunna betala av så det låter mer i nivå.

• Anonym (M)
    Anonym (hm) skrev 2015-04-06 18:40:46 följande:
    Inte en spänn under 30.000. Är du chef med ansvaret som följer så är detta fullt rimligt. Troligen har du lite studieskulder också som du vill kunna betala av så det låter mer i nivå.
    Som helt nyutbildad med "bara" en kandidatexamen tycker jag att 30 000 kr låter mycket.
  • Anonym (3 år)

Jag har arbetat som enhetschef i ca tre år, först nu har jag kommit upp i 30.000 kr .... Men försök med det Hoppas det går vägen!

• Anonym (hm)

TS skriver ju att det är ett privat företag och i det privata kan man nog förvänta sig mer än i offentligheten.
    Personalansvar är ofta ett otacksamt jobb.

• alexs mamma

Oj då !! Jag är inom kort utexad förskollärare dvs har en kandidatexamen på 3,5 år. Har jobbar som förskollärare under flera år å jag har just sökt å gått nytt jobb inom en friskolekoncern i västra Götaland. Jag kommer att få 30.000 å har inget dom helst övergripande verksamhetsansvar mer än det som åligger mig i tjänsten. Jag tänker mig din tjänst likt en rektorstjänst... Jag säger oxå inte en krona unde 30' men du borde ha närmare 35' tycker jag !

Oj, vilka olika svar. Men det verkar ändå som att jag ska begära 28000 kr och inte gå under 26000 kr.

• Anonym (hm)

Ju högre ju bättre. Tänk på att begära lite mer än du vill ha så får du sen ett motbud så ni möts på vägen.

Anonym (hm) skrev 2015-04-06 19:29:59 följande:

Ju högre ju bättre. Tänk på att begära lite mer än du vill ha så får du sen ett motbud så ni möts på vägen.

Det har jag också hört. Men ska jag begära 30 då? Jag vill ju samtidigt inte skrämma iväg arbetsgivaren. Men då ger hen ett motbud såklart, om det är för högt i hens ögon?
  • Anonym (hm)

I dagens samhälle måste man våga ta betalt. Ät eller bli uppäten är väl tidens melodi. Tycker gott du kan begära 30 och se reaktionen. Går det så går det och samtidigt ser de att du är framåt och vågar ta för dig. Alltid bra att komma högt in i löneutvecklingstrappen.

Svar på tråden Löneanspråk verksamhetsansvarig?