• wadduuup

hur ser erat ärr ut efter tbc-spruta?

Jag utbildar mig till Undersköterska på gymnasiet och går nu i 2an. Förra året då jag gick i 1an så tog vi en spruta mot Tuberkulos (tbc). Och alla mina klasskompisars sår/ärr har som börjar försvinna nu. Men mitt ärr ser mera ut som en finne.. Och de ser inte så himla trevligt ut. Ser då inte ut som en infektion men den är stor. (Visar bild i komentarerna).

Så till frågan, hur ser erat ärr ut ni som har tagit sprutan?
    Och kan man sticka hål i den och klämma ut de som är där i? (Gissar att de är var eller nåt)

• Svar på tråden hur ser erat ärr ut efter tbc-spruta?
  • The past is now

Har inget ärr eftersom jag inte fått den i armen. Fick den högt upp på låret som nyfödd (1972) dock.

• wadduuup
    The past is now skrev 2015-04-06 18:30:14 följande:

Har inget ärr eftersom jag inte fått den i armen. Fick den högt upp på låret som nyfödd (1972) dock.

Vilken tur du har! :)
  • Drottningen70

Ser ut som en fördjupning i armen men det är ju över 30 år sedan jag tog min. Vill minnas att jag knåpade och klämde rätt

Mycket på den.

Så som din ser ut såg mitt barns ut länge. Tog typ ett halvår innan det egentligen började läka. Ibland gick den sönder och var rann ut. Tror inte det är rekomenderar att "klämma den som en finne" men farligt tror jag inte det är, men vad vet jag. Barnets ärt ser idag ut som mitt, dvs en fördjupning i huden.

• wadduuup
    Drottningen70 skrev 2015-04-06 18:41:11 följande:

Ser ut som en fördjupning i armen men det är ju över 30 år sedan jag tog min. Vill minnas att jag knåpade och klämde rätt

Mycket på den.

Så som din ser ut såg mitt barns ut länge. Tog typ ett halvår innan det egentligen började läka. Ibland gick den sönder och var rann ut. Tror inte det är rekomenderar att "klämma den som en finne" men farligt tror jag inte det är, men vad vet jag. Barnets ärt ser idag ut som mitt, dvs en fördjupning i huden.

Är din fördjupning typ lite vit på huden? Eller är den röd?

Man vill som bara ta bort den men är rädd att det blir värre..

För nu är det ju ändå drygt ett år sen jag tog sprutan och det känns som att den bara blivit värre med tiden
  • IsDimma

Jag vet att jag fått alla sprutor man "ska" ha fått. Ingår den här? Är född -85. Men jag har inget ärr alls.

• Drottningen70
    IsDimma skrev 2015-04-06 18:49:26 följande:

Jag vet att jag fått alla sprutor man "ska" ha fått. Ingår den här? Är född -85. Men jag har inget ärr alls.

Tror inte den ingår för din åldersgrupp.
  • aleydis

Mitt ömmade i 1-2 år. Nu 5 år senare är det rosa, buktar inte ut så mkt

• Drottningen70
    wadduuup skrev 2015-04-06 18:47:16 följande:

Är din fördjupning typ lite vit på huden? Eller är den röd?

Man vill som bara ta bort den men är rädd att det blir värre..

För nu är det ju ändå drygt ett år sen jag tog sprutan och det känns som att den bara blivit värre med tiden

Hudfärgad fördjupning.
  • chbw

Jag tog också i gymnasiet. Fick en stor äcklig varblåsa, minst lika stor som en femkrona. Gjorde asont. Gick idrottsklass och när vi lirade fotboll sköt någon en boll mitt på den jäkla blåsan o hvete vad ont. Blödde typ ett dygn. Nu ser det ut som ett vanligt ärr, inte så stort, då större delen av blåsan måste vart ytlig. Var som ett hål i huden under och det är väl det som blivit ärret. Kan försöka få till en bild när jag kommer hem =)

• chbw

Tror förresten du ska låta bli o sticka hål med risk fle infektion. Hör med skolsköterskan, kanske hen kan göra något =)

• Mantrasina

Tog min för... kanske 7 år sedan, under början av min sjuksköterskeutbildning. Mitt ärr ser ut ungefär som ditt. Finns inget i att klämma ut, det är helt enkelt vävnaden som har påverkats den är nog så utläkt den blir den där.

• Sweet Sofia
    IsDimma skrev 2015-04-06 18:49:26 följande:

Nej. Det togs bort tidigare. Är själv född 84 och har inte fått den som nyfödd, däremot tog jag den långt senare samband med att jag läste ssk. Mitt ärr syns inte så mycket, ser mest ut som en torr pytteliten fläck.
Svar på tråden hur ser erat ärr ut efter tbc-spruta?