• schober

Tjock slemhinna - när kommer mensen?

Hej på er!

Jag har en fundering:
    Jag har alltid haft en lång menscykel (36-40 dagar i snitt), och tog ur min kopparspiral efter fem år i höstas 2014 (oktober), och mensen var precis som vanligt med spiralen ute. Blöder i ca 5 dagar, och har alltid känt att min cykel har varit någorlunda regelbunden för mig.

Nu när min fästman och jag försöker skaffa barn (började på nyår) så har jag hunnit få mens två ggr, och jag är nu väldigt medveten om att min cykel är ganska ovanligt lång...

Den 02 april så var vi hos en gynekolog för en koll då jag oroade mig för PCO, eftersom en lång cykel kan vara ett symptom för det - men alltid såg helt normalt ut! Hurra!

Vid den här tidpunkten var min mens tre dagar sen efter mina beräkningar (äl-tester), jag hade tagit två negativa graviditetstester hemma, och hon sa att min slemhinna i livmodern var tjock - vilket betyder antingen att mensen snart skulle komma eller att jag var tidigt gravid. Jag tog även ett test (urin) hos dem, och det var också negativt...
    Nu är jag på BIM+7, och jag har haft lite mensvärkliknande känningar i magen sen en vecka tillbaka, men det har inte ens kommit en droppe blod!

Min fråga är: hur lång tid har man en tjock slemhinna innan mensen faktiskt kommer?

I.om att gynekologen sa att det såg ut som att mensen skulle komma vilken dag som helst nu så börjar jag ju undra... Någon som vet eller har varit med om liknade?

• Svar på tråden Tjock slemhinna - när kommer mensen?
  • Jag är bara jag

Om man inte är gravid kommer mensen alltid när den ska,d.v.s enligt ens egen lutealfas. Problemet är att om man inte gjort VUL vid äl eller tatt progsteronprov vet man inte om man haft äl. Äl-test är ju inget bevis. Men tjock slemhinna tyder i regel på snar mens eller graviditet och då borde du haft äl. När min mens försvann 4 månader var slemhinnan jättetunn. Så det är bara vänta och se,ta fler test och händer inget får du gå på gyn och göra VUL igen.

• schober
    Jag är bara jag skrev 2015-04-06 18:58:10 följande:

Om man inte är gravid kommer mensen alltid när den ska,d.v.s enligt ens egen lutealfas. Problemet är att om man inte gjort VUL vid äl eller tatt progsteronprov vet man inte om man haft äl. Äl-test är ju inget bevis. Men tjock slemhinna tyder i regel på snar mens eller graviditet och då borde du haft äl. När min mens försvann 4 månader var slemhinnan jättetunn. Så det är bara vänta och se,ta fler test och händer inget får du gå på gyn och göra VUL igen.

Tack för svar!

Gynekologen sa att mina äggstockar hade alla förutsättningar för att ägglossa normalt, de såg jättefina ut på VUL så jag borde ha haft ÄL, men frågan är om jag hade ÄL senare än jag trott, även om testerna blev starka... Så himla skumt att mensen bara inte kommer.
    Ska testa imorgon igen och även ringa till gynekologen för att höra. Man blir ju galen =P

• Jag är bara jag

Det dröjer max 48 timmar efter första positiva äl-testet innan ägget släpper så så mycket senare äl kan du inte haft. Det är segt när man inte vet vad som pågår! Jag gick hela sommaren och trodde jag var i klimakteriet när mensen försvann,men det berodde på mitt alltför låga TSH. I ditt fall lutar det ju åt gravid,men det går ju inte säga säkert utan plus.

Svar på tråden Tjock slemhinna - när kommer mensen?