• mollyplex

    RUL, markör - soft markers

    Hej!

    Var på Rutinultraljud förra veckan där barnmorskan upptäckte 1 markör på bebis. Hon berättade aldrig vart på bebis hon fann denna markör eller vad det var för slags markör förutom att det sågs som ett mörkare parti, men var däremot väldigt noggrann med att tala om att hon gått igenom hela bebis noggrant och mätt en hel del och att hon inte funnit någon avvikelse samt att en markör inte tydde på något och att bebis var frisk så vi skulle inte oroa oss. Vi fick ingen bra information om vad denna markör - soft markers tydde/kan tyda på, utan det fick vi söka själva hemma på nätet. Jag har googlat på allt möjligt som har med markörer att göra, svenska som utländska länkar, har läst allt som går att läsa, men får ändå inga svar, jag vet knappt själv vad det är för frågor jag vill ha svar på.

    De flesta forum & bloggar man läst har handlat om två markörer i två olika organ. Eller ja, det står inte så himla mycket om markörer - soft markers överhuvudtaget. En markör har jag förstått tyder på en minimal ökad risk medans två markörer tyder på en liten risk och att fler markörer än två tyder på ökad risk för trisomi 13 18 eller 21.

    Även fast att alla mått stämmer och att bebis i barnmorskans ögon var "felfri" så kan jag inte släppa det, dom fann trots allt en markör, en markör borde tyda på något? Varför skulle det annars synas en mörk skuggning?

    (Vill för övrigt inte göra fvp eller mkp)

    Kan man ta några slags blodprover eller liknande KUB när man gått så här långt? Är i v19+6.

    Sliter snart av mig håret! Är så orolig! Är för övrigt 22 år, blivande storebror föddes sommaren - 14. Bebis i magen var inte planerad, så i julas och nyår intogs en hel del alkoholhaltiga drycker och 5/1-15 visades det att vi var gravida, 6+5. Hade inte varit lika orolig om det inte varit pga den alkohol som intogs under jul & nyår.

    Någon som varit i samma sits? ( 1 markör) och vill dela med sig.

    Eller överhuvudtaget ni som gjort UL / RUL där man funnit markör/er.

    Vid 1 markör, vad fick ni för information?

  • Svar på tråden RUL, markör - soft markers
Svar på tråden RUL, markör - soft markers