• nokitus

Alltså nej! Ohyra igen.

För typ två månader sedan hittade jag några pälsängrar hemma, städade allt precis allt, och dammsugade noggrannt osv osv. Sedan dess har jag inte sett ett spår av dom. Jag drog även ut spisen och städade bakom den, samma sak med kylskåpet.

För ca en halvtimme sedan märkte jag att min katt satt i köket och betedde sej konstigt, när jag gick dit såg jag att han satt och stirrade på en silverfisk på golvet.

Jag är lite lätt paranoid, så jag gick och stängde av lampan och satt och iakttog min katt en stund.

Jepp en till dök upp och en till. Jag menar...hur fan har detta gått till? Jag har städat som ett tok, och har bott här i över fem år, har aldrig sett en silverfisk förut, kan dom mitt i allt bara dyka opp? Och i så fall, vartfan kommer dom ifrån? Jag blir galen....jag hatar äckliga usch djur.

Och hur ska jag få bort dom? Dom andra försvann ju med rödcederolja ....

• Svar på tråden Alltså nej! Ohyra igen.
  • Annelie 76

Testat att googla? Silverfisk och pälsängrar är två olika insekter och iaf silverfisk kommer inte av dålig städning.

• Anonym (jo)
    nokitus skrev 2015-04-07 01:12:11 följande:

För typ två månader sedan hittade jag några pälsängrar hemma, städade allt precis allt, och dammsugade noggrannt osv osv. Sedan dess har jag inte sett ett spår av dom. Jag drog även ut spisen och städade bakom den, samma sak med kylskåpet.

För ca en halvtimme sedan märkte jag att min katt satt i köket och betedde sej konstigt, när jag gick dit såg jag att han satt och stirrade på en silverfisk på golvet.

Jag är lite lätt paranoid, så jag gick och stängde av lampan och satt och iakttog min katt en stund.

Jepp en till dök upp och en till. Jag menar...hur fan har detta gått till? Jag har städat som ett tok, och har bott här i över fem år, har aldrig sett en silverfisk förut, kan dom mitt i allt bara dyka opp? Och i så fall, vartfan kommer dom ifrån? Jag blir galen....jag hatar äckliga usch djur.

Och hur ska jag få bort dom? Dom andra försvann ju med rödcederolja ....

Haha. Jag är som du. Hatar såna små äckliga djur. Och gissa? Vi bor i ett radhus i england för tillfället, och det KRYLLAR av silverfiskar!! När det blir mörkt kommer dem fram.

Jag lever som i en mardröm och en del av mig hatar min man för att han tog och till det här huset.

Människorna som bodde här innan var som djur dem själva. Ingen idé om vad hygien är eller vad städning är.

Nu har du en annan situation.. men var bara tvungen att få ur mig det här. Fy F*****N
  • nokitus
    Annelie 76 skrev 2015-04-07 10:03:13 följande:

Testat att googla? Silverfisk och pälsängrar är två olika insekter och iaf silverfisk kommer inte av dålig städning.

Jupp, jag googlade en hel del, fick inte en blund inatt när jag visstre att dedär äckliga djuren fanns, tydligen är de första tecknet på fuktskada....så det känns ju jättetryggt....jag fattar fortfarande inte hur de bara kunde dyka opp....och dom finns ju säkert i hela huset, eftersom jag bor högst opp.
  • Annelie 76
    nokitus skrev 2015-04-07 19:06:30 följande:
    Jupp, jag googlade en hel del, fick inte en blund inatt när jag visstre att dedär äckliga djuren fanns, tydligen är de första tecknet på fuktskada....så det känns ju jättetryggt....jag fattar fortfarande inte hur de bara kunde dyka opp....och dom finns ju säkert i hela huset, eftersom jag bor högst opp.
    Alltså de kommer ju utifrån och börjar föröka sig om det är gynnsamma förhållanden. Just silverfiskar är ingen större fara, de hjälper dig att städa genom att äta dina hudflagor.

Pälsängrarna är värre. De äter dina kläder, mattor och filtar. Fa ull och siden men alla naturmaterial funkar. Av någon anledning trivs de i köket också. Köp plastpåsar och såna där vacuumpåsar och förvara det du är rädd om i dessa. Rusta har billiga vacuumpåsar.

Av ohyra är de här de minst plågsamma även om de är äckliga. Min skräck är att få vägglöss och liknande som bits...
  • Floffeen

låter som där jag bodde innan.
    jag stod ut 4 år efter upptäckten.
    vet inte hur många av mina och barnens kläder som vart sönder tuggade (små hål)
    jag bröt ihop tillslut och flyttade..

om barnen tappade en nalle under sängen och glömde den där 3 dagar så visst fan satt de pälsängrar där.
    och tvätta precis alla textiler hela tiden orkade jag inte.

• Floffeen

dom går aldrig att få bort helt. de du skre om rödceder håller de borta ett tag
    men de bygger bo i golvet, lister osv.
    äggen kan ligga flera månader.
    jag hade anticimex hos mig 2 gånger och de sanerade hela lägenheten men nejdå de överlevde alltid.

köpte radar spray och sprayade i deras neste och visst jag fick ner antalet väldigt mycket..
    mot slutet hade jag väl bara 20 tal.

jag försökte de mesta men då de fanns i lägenhetshuset var de omöjligt att få bort.
    hade ca 150 när jag upptäckte dom långt ner i golvspringorna där inte dammsugaren når Kräks

• nokitus

oj nej:(äsch. Jag har inte sett nå flera nu i alla fall efter att jag har lagt rödceder olja oc trä överallt. Men kommer dom tillbaka måste jag ju spraya gift överallt. För fy...överleva ska dom inte få göra.

• nokitus
    Floffeen skrev 2015-04-14 19:12:41 följande:

dom går aldrig att få bort helt. de du skre om rödceder håller de borta ett tag

men de bygger bo i golvet, lister osv.

äggen kan ligga flera månader.

jag hade anticimex hos mig 2 gånger och de sanerade hela lägenheten men nejdå de överlevde alltid.

köpte radar spray och sprayade i deras neste och visst jag fick ner antalet väldigt mycket..

mot slutet hade jag väl bara 20 tal.

jag försökte de mesta men då de fanns i lägenhetshuset var de omöjligt att få bort.

hade ca 150 när jag upptäckte dom långt ner i golvspringorna där inte dammsugaren når

Men pratar du om silverfisk eller pälsängrar? För silverfiskarna verkar ju vara helt immuna mot rödcederoljan.....
  • nokitus

JEpp. I morgon blir det gift för hela slanten....strax efter att jag skrivit ut att jag inte sett några på ett tag dök tre stycken opp. Dog gjorde de....och i morgon ska jag försöka spåra detas bo och spruta ihjäl dom med gift. Mitt hem är inte stort nog åt både mej och silverfiskarna.

• Floffeen

jag menade pälsängrarna.
     pälsängrarna är överlevare då deras ägg kan ligga länge och kläcks vid olika tillfälle.
    så jag fick spraya var 4:de vecka i 6 månader och ändå försvann dom inte :(
    höll på så i 3 år.. och när jag sen fick barn nr 2 och med astma så orka jag inte spraya gifterna mer (kunde inte vistas i hemmet på 2 dygn då jag spraya hela)
    dom kan ju flyga när dom är fullvuxna..

hoppas du har riktiga golv och inte trägolv med springor..
    annars borrar de gärna ner sig där och lever på damm osv som inte dammsugarn kan få upp.

hade även silverfisk och mjölbaggar.

hittade faktiskt inget som fungerade mot silverfisken förutom radar sprayen och  den tar även pälsisarna. :)

www.toxashop.se/insektsdodare-getingfallor-flugfangare-radar-inom-och-utomhus/silverfisk/raid-by-radar-silverfisk-400-ml

såna här köpte jag flera burkar utav.
    Den är även effektiv mot spindlar och alla andra äckliga kryp ;)

så de är väl de jag kan rekomendera.
    om du inte får/hittar många fler då bör du ringa anticimex då kan dem göra en sanering utav rummet/huset/lägenheten

Svar på tråden Alltså nej! Ohyra igen.