Tikar som slåss
Vi har problem hemma och nu behöver jag er hjälp.
Jag flyttade in till min svärmor 2012. 2013 köpte jag och pojkvännen sen en valp. Hon blev som en skugga på mig och alla var nöjda med det hon älskade sin husse men brydda sig inte så mycket om övriga i hushållet.
I svärmors familj bodde där redan 3 hundar 2 hanar och 1 tik. Ena hanen och tiken fyller 9 i år och den andra hanen fyller 4 och våran lille kom sist som fyller 2.
I December hände det endel i vårt hushåll och min hunds husse flyttade utomlands och kommer tillbaka först i maj.
I samma veva med detta har tikarna börjat slåss. Först trodde vi de var pga den äldsta tikens löp och sen gissade vi på den yngsta tiken var skendräktig för första gången (de passade i tiden) så för att alla hormoner och sånt skulle gå ur dem så bodde jag och den yngre tiken på annan ort under 1½ månad ungefär.
Idag kom vi tillbaka med inga löp i närheten eller någonting som kan förklara de.
De första den äldsta tiken gjorde när hon såg den yngre var att börja morra och visa tänderna och det tog inte många minuter innan den yngre svarade med samma medel.
Kan det vara för att Husse flyttade och de rörde till sig i deras flock/ar som de börjar bråka med varandra?
eller har det något med rang att göra?
Den yngre tiken är en vek hund överlag och lägger sig alltid och har alltid gjort fram tills nu när hon av någon anledning svarar tillbaka mot den äldre.
Den äldre är mer kaxig och väljer hellre kamp än att ge sig.
De har alltså bott tillsammans hela den yngres liv utan de här.
i början på december och under hösten har de varit några smågräl mellan dem när svärmor varit bortrest och kommer hem eller när den yngsta i familjen ska gå ut med alla hundarna själv.
Men det har eskalerat kraftigt att de inte ens kan se varandra utan att försöka ge sig på varandra.
Imorgon ska vi köpa munkorgar till dem för säkerhets skull. Men i längden går det ju inte ha två hundar som vill ta livet av varandra...
Vi fick ett tips av en bekant att sätta på dem munkorgar så de inte kan skada varandra och låta dem vara så tröttar det ut varandra tills en ger sig och så har man löst rangordningen. Men funkar det verkligen? eller gör det bara saken värre?
Vi står här helt rådvilda om vad vi ska göra för att lösa detta.
Det handlar alltså om en Keeshond på 9 år och en storpudel som 2. De fyller 9 respektive 2 i Juni. Så den yngre har ju både storlek och vikt på sin sida. Men ingen av oss tror att den äldre kommer ge upp ledande rang för den yngre.
Några idéer som kan hjälpa oss lösa detta på något sätt.