• Enhandinöd

Min tjej har lån med sitt ex.

Som rubriken säger så har min tjej skulder med sitt ex sambo (6-7år). Dem låna runt 300.000 säkert köpte bil för 100.000, hennes körkort för 30000kr och reset hans skulder och att leva hon va mamma ledig och han arbetslös. Båda står på kontraktet kan dem dela upp skulden mellan varandra? För idagens läge så betalar hon allt på lånet pga han säger hon fick bilen. Men det är inte rätt? Hon är dumsnäll helt enkelt. Hur ska hon gå tilö vägar? För exet går inte att förhandla med på något sätt. Tack!

• Svar på tråden Min tjej har lån med sitt ex.
  • lindalinaa
    Enhandinöd skrev 2015-04-07 02:36:20 följande:

Som rubriken säger så har min tjej skulder med sitt ex sambo (6-7år). Dem låna runt 300.000 säkert köpte bil för 100.000, hennes körkort för 30000kr och reset hans skulder och att leva hon va mamma ledig och han arbetslös. Båda står på kontraktet kan dem dela upp skulden mellan varandra? För idagens läge så betalar hon allt på lånet pga han säger hon fick bilen. Men det är inte rätt? Hon är dumsnäll helt enkelt. Hur ska hon gå tilö vägar? För exet går inte att förhandla med på något sätt. Tack!

Man kan aldrig dela upp en skuld på papper, man kan skriva över ett lån på någon annan men det krävs ju att han går med på det och vad jag förstår är han inte intresserad av att betala något alls? Tyvärr är det nog bara för henne att betala :/
  • Ramborg

Googla "solidariskt betalningsansvar".

Hon måste betala även hans del till banken, men hon kan kräva honom på pengarna.

42.
  • Enhandinöd

solidariskt betalningsansvar? Som det står då måste lånegivaren begära hela summan direkt? Och vem går man till för att utföra lagen? Om han vägrar?

Ramborg skrev 2015-04-07 07:43:11 följande:

Googla "solidariskt betalningsansvar".

Hon måste betala även hans del till banken, men hon kan kräva honom på pengarna.

• lindalinaa
    Annelie 76 skrev 2015-04-07 10:00:50 följande:

Man går till kronofogden när man vill kräva pengar av någon.

Även om hon vill gå till fogden för att kräva pengar kostar detta pengar och sitter personen redan hos fogden skiter denne nog i det. Lånet måste oavsett betalas i tid annars hamnar hon själv hos fogden.
Svar på tråden Min tjej har lån med sitt ex.