Tips på bra stjärnkikare
Snälla, finns det någon här på FL som kan ge tips på bra stjärnkikare. Tänkte köpa en till min far i 60 års present. Jag har ingen aning om vilka märken som är bra.
Snälla, finns det någon här på FL som kan ge tips på bra stjärnkikare. Tänkte köpa en till min far i 60 års present. Jag har ingen aning om vilka märken som är bra.
Har du några krav/budget?
Sitter just nu kollar på Astroswedens hemsida.
Helst inte över 2000.
Vad tror du om denna? Är den nåt att ha?
Inget under 10 000 är något att ha. Det är min uppfattning.
Hupp.
Jaja, såkan det ju kanske vara då. Jag e absolut inget proffs. Har aldrig kollat i en kikare faktiskt. Men jag tvivlar ju på att man kan se månens kratrar och bergskedjor och Saturnus ringar och Jupiters röda fläck med en kilkare.
Tack för infon i allafall. 10 000 har jag inte att lägga ut så då får jag komma på nåt annat.
Hupp.
Jaja, såkan det ju kanske vara då. Jag e absolut inget proffs. Har aldrig kollat i en kikare faktiskt. Men jag tvivlar ju på att man kan se månens kratrar och bergskedjor och Saturnus ringar och Jupiters röda fläck med en kilkare.
Tack för infon i allafall. 10 000 har jag inte att lägga ut så då får jag komma på nåt annat.
Inget under 10 000 är något att ha. Det är min uppfattning.
Hupp.
Jag skulle föreslå en Celestron COSMOS 90GT WIFI, om det ska vara på lekmanna/svenssonintressenivå. Det kostar dock runt 4000 och så frakt på det.
Skrev bara vad som stod i beskrivningen.... Och det e klart att om du kanske har erfarenhet så tycker du ju säkert inte att billiga är bra. Men varken jag eller min far har testat någon gång. Så klart jag fattar också att dyrare e bättre.
Jag skulle föreslå en Celestron COSMOS 90GT WIFI, om det ska vara på lekmanna/svenssonintressenivå. Det kostar dock runt 4000 och så frakt på det.
Näe tyvärr.
Men det löser sig. Finns ju mycket annat att hitta också.
Vi satt och pratade om just stjärnskikare, pappa sa att han tänker köpa en när han pensioneras, men då kom jag på att jag ju kunde köpa en redan nu.
Han får vänta. Jag kan ju börja spara nu då så har jag ju råd med en dyrare när han går i pension. ;=)