• Styrkeprov

Biten på förskolan

Jaha, då var det ännu ett bett idag när jag hämtade fröken. Hon går på småbarnsavdelning med 1-2 åringar så att det förekommer incidenter förstår vi. Dock är det här fjärde bettet efter ett uppehåll på någon månad då det var tre bett på bara två veckor. Ett hårt bett i kinden, det ser ut att ha gjort så ont på skruttan.

Vi har egentligen förtroende för pedagogerna men de känns som det försvinner för varje gång detta händer. På föräldramötet nu i vår tog de upp att det varit en del bitincidenter och att det är olika barn som bits och blir bitna. Det låter genomtänkt när de berättar hur de arbetar kring det. Så händer det ändå, är det omöjligt att hoppas på att det inte ska hända igen?

Hur lätt blir det ärr? Ska vi kontakta förskolans försäkringsbolag, så vi vet ifall det behöver dokumenteras av vården? Kan vi be om tillbudsrapport och handlingsplan från förskolan för dessa händelser så vi får lite mer konkret vad som händer? Är så svårt att ta en sådan sak vid hämtning och lämning, vill ju inte att småttingarna ska höra.

• Svar på tråden Biten på förskolan
  • Milleman

Ja ni ska dokumentera det och be om tillbudsrapport.

Men snälla anklaga inte personalen. Vet du hur snabbt det går när tvååringar är i farten. Tänk att de kanske har 10 stycken på två personal. Det är en omöjlighet utan munkavel och handbojor att hålla koll på precis alla varje sekund.

Jag försvarar inte betten, verkligen inte, men jag hoppas att de pratar med föräldrar om att det måste vara nolltolerans mot bett av alla slag hemma så barnen lär sig!

Det är hemskt när man känner sig anklagad som personal när man gör allt i sin makt för att ge barnen en bra lärorik och trygg vardag på förskolan!

• Näckrosen

Om det är så ni tror att det kommer bli ärr ska det dokumenteras på vårdcentral samma dag som det händer. Vi missade ersättning från försäkringen pga att vi åkte dagen efter.

Till försäkringsbolaget är det inte lika bråttom.

Barn bits av olika anledningar. Det kan vara av glädje, av ilska och av rädsla.

Personalen brukar vara duktiga att jobba med det, men de kan inte punktmarkera ett barn hela tiden.

Hoppas din dotter inte har alltför ont och slipper ärr.

• Styrkeprov

Då det precis gått hål på huden är det inte så troligt att det blir ärr. Är nog jag som gick igång på alla cylindrar och försökte tänka igenom allt. Knasigt att det ska dokumenteras samma dag efter förskolan blir det ju uppsökande av jourvårdcentral och det känns lite dumt att belasta sådan men det är em helt annan diskussion.

Tack för bra information framöver!

Vi tänker prata med en på förskolan som sköter sjukanmälningarna och det administrativa imorgon efter lämningen så inget barn är med. Då ber vi om tillbudsrapport på alla incidenter som har varit så vi kan skapa oss en bild av sammanhangen. De är klart personalen gör sitt bästa, men om de inte har förutsättningar så är det viktigt att det uppmärksammas så det kan sättas in en resurs för att punktmarkera de som bits.

• BeanBag
    Styrkeprov skrev 2015-04-07 21:06:22 följande:

Då det precis gått hål på huden är det inte så troligt att det blir ärr. Är nog jag som gick igång på alla cylindrar och försökte tänka igenom allt. Knasigt att det ska dokumenteras samma dag efter förskolan blir det ju uppsökande av jourvårdcentral och det känns lite dumt att belasta sådan men det är em helt annan diskussion.

Tack för bra information framöver!

Vi tänker prata med en på förskolan som sköter sjukanmälningarna och det administrativa imorgon efter lämningen så inget barn är med. Då ber vi om tillbudsrapport på alla incidenter som har varit så vi kan skapa oss en bild av sammanhangen. De är klart personalen gör sitt bästa, men om de inte har förutsättningar så är det viktigt att det uppmärksammas så det kan sättas in en resurs för att punktmarkera de som bits.

Ni får inte några tillbudsrapporter på det som har hänt eftersom det är sekretess.

Personalen får inte tala om vilka barn som har varit inblandade förutom ert eget barn.

Däremot hoppas jag precis som du att personalen får förstärkning så de lättare kan ha koll på alla även om det ändå inte får att förhindra alla incidenter tyvärr.
  • IsDimma

Vi har ett barn hos oss som bits just nu. Jag jobbar på en 1-2årsavdelning. Så det är inte så ovanligt. Vi punktmarkerar det barnet från hen kommer till hen går hem. Men trots det så händer det ibland ändå. Nu senast kommer barnet in med sin pappa och den pedagogen som öppnade hos oss den dagen kommer ut i hallen. Med följer ett annat barn. Och med två vuxna som står och pratar och samtidigt båda tittar på det bitande barnet så hugger hen det andra barnet i armen. Helt oprovocerat. Det går så himla fort! Så alla bett går inte att förebygga tyvärr

• Styrkeprov

Tillbudsrapporten fick vi ta del av då den bara beskrev händelsen och inte namngav något barn. Fick även handlingsplanen som de arbetar efter när det sker bitincidenter. Dock kom det fram att vår dotter var minst femte barnet i ordningen på kort tid som blivit biten i ansiktet varav ett barn fått två bett. Det har varit mindre barn på 1 1/2 år som blivit bitna och barnet som biter går på avdelningen för 2år och uppåt. I och med att de inte går på samma avdelning så fick vi löfte om att vårt barn inte skulle vara i kontakt med det barnet som biter, efter att vi låg på förskoleföreståndaren. Det känns bättre nu men lillskruttan hade ju blåmärke i en vecka efter bettet. :/

Svar på tråden Biten på förskolan