• Leonis

    Förskolan ger vår dotter laktos trots läkarintyg!

    Förskon där vår dotter går på har varit väldigt struliga, de räckte inte med ett läkarintyg på laktosfrikost utan de krävde även ett intyg på att hon har strulig mage för att inte skicka hem henne när hon har lös avföring (diarre är en annan sak).

    Nu har vi märkt att hon blir bra i magen om hon inte äter laktos, väldigt tydligt på helger, men gång på gång missar förskolan och ger henne laktos. De säger inget till oss, men vi märker de direkt genom att hon blir jättedålig i magen och får speciellt bajs. Ombytena hon har på dagis används upp direkt, annars använder hon mer eller mindre aldrig ombytena.

    Vi känner oss så maktlösa och de känns inte tryggt att lämna henne där. Tänk om hon får en allvarligare allergi/intolerans?!

    Kan man anmäla de och i så fall hur?

  • Svar på tråden Förskolan ger vår dotter laktos trots läkarintyg!
  • Ramborg

    Börja med att ringa förskolechefen. För jag utgår från att du pratat med personalen?

    Vad säger personalen?


    42.
  • Leonis

    De säger att de inte alls gett henne någon laktos...även min man har tagit upp det.

    Tyvärr har vi tagit upp de andra händelser med rektorn och får bara höra att de är inte ordinare personalen där när de hände....som att det då är ursäktat....

    Vår dotter matvägrar i flera dagar när hon får återfall, eftersom hon förknippar mat med att de gör ont.

  • Anonym (G)

    Fråga vad förskolan har för handlingsplan för att även den vikarierande personalen ska bli insatt och inte kunna missa att er dotter behöver laktosfri kost. Och fråga vad de redan gör.

    Jag har exempelvis sett alternativ där man sätter upp en lapp precis vid matbordet med namn, foto och specialkost för de barn som sitter vid det bordet, att man sätter sådana lappar på matvagnen och att man sätter lappar/skriver specialkostbarnens namn på matlådorna/dryckesförpackningarna med specialkosten i osv.

  • Ramborg

    Ring chefen igen. Varje dag om det behövs. Stälk till med besvär. Tala om att om det inte blir bättring kommer du ta upp det med kommunalrådet och dessutom anmäla till Skolinspektionen. Fan vet om man inte kan polisanmäla också, det måste ju vara ofredande eller nåt liknande att ge ett barn något hon får ont av!

    Usch jag hade blivit så arg om det var mitt barn. Ge dig inte, TS. Stackars lilla flickan.


    42.
  • En blå giraff

    Laktosintolerans är ju ingenting som riskerar att utvecklas till något allvarligt så det behöver du inte bekymra dig över. Däremot så verkar det ju som om ni är väldigt missnöjda med förskolan och inte har någon bra kommunikation med dem. Det är ju svårt om personalen säger att de inte ger henne laktos och ni ändå misstänker det.

    Nu verkar ju ni ha utrett ert barn hos läkare? Men annars är det ju väldigt ovanligt att små barn är laktosintoleranta. Det är ju oftast något annat som är fel i så fall t.ex allergi mot mjölkprotein eller gluten. Små barn "ska" ju inte vara laktosintoleranta för i så fall skulle de inte tåla bröstmjölken. Däremot är det ju många äldre barn i skolåldern och uppåt som har svårt att tåla laktos. 

    Jag tycker ni ska begära ett möte med personalen och rektorn. Om inte det hjälper och ni inte känner er trygga kanske ni ska byta förskola?

  • Smulu

    När min dotter gick på förskolan så hade de lappar uppsatta vid matborden med namnen, det kan till och med ha varit en liten bild, på de barn som hade specialkost.
    Det kunde stå t ex. 
    Ahmed; Äter inte gris 
    Lisa; Allergisk mot Laktos, Vegeterian
    Karl; Allergisk mot Paprika äter inte gris.
    Maja: Allergisk mot ägg

    Enkelt och informativt samt väl synligt för vikarier.

  • Anonym (ajfjl)
    En blå giraff skrev 2015-04-08 10:56:59 följande:

    Laktosintolerans är ju ingenting som riskerar att utvecklas till något allvarligt så det behöver du inte bekymra dig över. Däremot så verkar det ju som om ni är väldigt missnöjda med förskolan och inte har någon bra kommunikation med dem. Det är ju svårt om personalen säger att de inte ger henne laktos och ni ändå misstänker det.

    Nu verkar ju ni ha utrett ert barn hos läkare? Men annars är det ju väldigt ovanligt att små barn är laktosintoleranta. Det är ju oftast något annat som är fel i så fall t.ex allergi mot mjölkprotein eller gluten. Små barn "ska" ju inte vara laktosintoleranta för i så fall skulle de inte tåla bröstmjölken. Däremot är det ju många äldre barn i skolåldern och uppåt som har svårt att tåla laktos. 

    Jag tycker ni ska begära ett möte med personalen och rektorn. Om inte det hjälper och ni inte känner er trygga kanske ni ska byta förskola?


    Så du menar att det är fritt fram för förskolepersonalen att strunta i läkarintyget?
  • sextiotalist
    En blå giraff skrev 2015-04-08 10:56:59 följande:

    Laktosintolerans är ju ingenting som riskerar att utvecklas till något allvarligt så det behöver du inte bekymra dig över. Däremot så verkar det ju som om ni är väldigt missnöjda med förskolan och inte har någon bra kommunikation med dem. Det är ju svårt om personalen säger att de inte ger henne laktos och ni ändå misstänker det.

    Nu verkar ju ni ha utrett ert barn hos läkare? Men annars är det ju väldigt ovanligt att små barn är laktosintoleranta. Det är ju oftast något annat som är fel i så fall t.ex allergi mot mjölkprotein eller gluten. Små barn "ska" ju inte vara laktosintoleranta för i så fall skulle de inte tåla bröstmjölken. Däremot är det ju många äldre barn i skolåldern och uppåt som har svårt att tåla laktos. 

    Jag tycker ni ska begära ett möte med personalen och rektorn. Om inte det hjälper och ni inte känner er trygga kanske ni ska byta förskola?


    Ja, laktosintollerans är ovanligt bland barn, men det förekommer, har en nära släkting (barn) som är det och utredd för detta. Glutenintolerans och mjölkprotein är uteslutet.
    De hade exakt samma fysiska problem med barnet som ts har med sitt barn innan det blev utrett (men det fungerar med dagiset). Det enda barnet fick var lös mage och ibland magont.
    Nu mår barnet bra med laktosfri kost, men kan äta ost och mat som innehåller mjölkprotein
  • Leonis

    Tyvärr har de inga bilder eller liknade, de sitter och äter i samma lilla rum som de leker i, så borden används även till lek.

    Min man sa till på skarpen igår och sa att vi kommer anmäla de nästa gång.

    Hon ska gå på laktosfrikost under utredning hos barnläkare för djupare kontroll. Detta för att hon blir bättre av laktosfrikost, men troligtvis är det bara ett symtom på något annat, som utreds.

    Men från förskolans synvikel så har de intyg de ska följa. Tänk om det är lika slarviga med gluten? De kan bli allvarliga konsekvenser...

    Vi har beslutat att ta väck henne från förskolan, så hon går bara en månad till, men den månaden ska hon ju inte behöva lida.

  • En blå giraff
    Anonym (ajfjl) skrev 2015-04-08 11:25:29 följande:
    Så du menar att det är fritt fram för förskolepersonalen att strunta i läkarintyget?
    Nej naturligtvis inte. Men det är viktigt att utreda så det verkligen är laktosintolerans eftersom det är vanligt att det är något annat. Men i TS fall verkar det ju vara väl utrett. 
  • Jenita659

    Lär ju vara mjölkfri kost ditt barn behöver om magen strular, om magen inte är bra trots laktosfri kost hemma. Barn med mjölkproteinallergi blir ofta bättre men inte bra om man ändrar till laktosfri kost. Lär kanske inte vara förskolans fel? Har två barn med mjölkproteinallergi och är själv laktosintolerant. Många läkare är direkt inkompetenta kring att veta skillnaden och många föräldrar med.

Svar på tråden Förskolan ger vår dotter laktos trots läkarintyg!