• kyssen

Kombinera jobb och studier?

Behöver lite råd, tips och tankar.

Jag är för tillfället föräldraledig och är mitt uppe i en separation. Jag kommer till sommaren vara ensamstående med två barn.

I augusti är det tänkt att jag skall tillbaks till jobbet. Dock avskyr jag arbetsplatsen med pest och pina.

Jag vill plugga på en YH utbildning, dock saknar jag slutbetyg från gymnasiet, vilket innebär att jag antagligen inte är behörig gör YH-studierna.

Ekonomin kommer vara ytterst ansträngd när jag blir ensamstående.

Hur tycker ni jag ska göra om jag inte kommer in på YH-utbildningen?

1. Ta 100% studieledigt för komvux studier.
    2. Arbeta 100% och läsa komvux kurser vid sidan av (kommer ta flera år).
    3. Jobba exempelvis 75% och plugga kanske 50%.

Att nämna är också att jag har tre terminer kvar att läsa på komvux för att få en gymnasieexamen.

Snälla, kom med råd, tips och tankar!!!

• Svar på tråden Kombinera jobb och studier?
  • Sisisisi

Jag har provat på lite alla möjliga sätt :) Det jobbigaste var när jag jobbade 50 % och pluggade 100 % samtidigt som jag var gravid och hade en 2-åring, det gör jag inte om!

Om jag vore du så skulle jag plugga 100 % för att bli klar så snart som möjligt. Läs kurser över sommaren oxå så du slipper uppehåll. Så blir du klar snabbaste och kan börja jobba med det du vill.

Jag pluggar nu heltid och är ensam med mina två barn varannan vecka, det funkar bra!

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • kyssen
    Sisisisi skrev 2015-04-08 18:56:27 följande:

Jag har provat på lite alla möjliga sätt :) Det jobbigaste var när jag jobbade 50 % och pluggade 100 % samtidigt som jag var gravid och hade en 2-åring, det gör jag inte om!

Om jag vore du så skulle jag plugga 100 % för att bli klar så snart som möjligt. Läs kurser över sommaren oxå så du slipper uppehåll. Så blir du klar snabbaste och kan börja jobba med det du vill.

Jag pluggar nu heltid och är ensam med mina två barn varannan vecka, det funkar bra!

Keep your child rear facing for as long as possible!
    Tack för ditt svar!

Jag har också provat att kombinera tidigare, dock på för hög takt, 100% jobb, 100% studier. Gissa om jag gick in i väggen

Lutar åt att plugga heltid och inte jobba. Vill kunna fokusera på det som tar mig längst, samtidigt som jag vill ha tid för barnen.
  • kyssen

Smart att plugga sommaren också om man kan. Jag visste att möjligheten fanns, men har aldrig sett det som ett alternativ. Varför inte liksom?

• scanmia

Ett par terminer jobbade jag natt på ett boende och pluggade 100%. Jag jobbade 5-8 nätter per månad (12 timmarspass, inte heltid utan någon hopplös procentsats i timmar) och det gav inte bara en hygglig inkomst men också massor av studietid varje natt när alla sov och städlistan var avprickad. Kanske lite svårt att få till som ensamstående, men jag tyckte att upplägget var suveränt. Tills jag blev för trött... jag behövde ju hinna med allt festande med på den tiden.

Tidningsbud är också ett bra jobb som student.

Svar på tråden Kombinera jobb och studier?