• Anonym (Balans)

Sexuell balans/makt

Jag lider, precis som många andra, av att min fru har tappat lusten (eller i alla fall markant minskat) efter 2,5 år i förhållandet.

Jag har verkligen testat allt för att väcka hennes lust igen men det har inte blivit någon märkbar skillnad. Tyvärr känns det som om jag snarare motverkar hennes lust snarare än att väcka den...

Min teori för tillfället är att balansen i vårt förhållande mellan manligt och kvinnligt är rubbad. Jag har troligtvis själv orsakat detta genom att ge min fru precis allt hon önskat under våra 2,5 år tillsammans. Hon har fått oändligt med kärlek, sexuell bekräftelse, trygghet, en bästa vän, en ordningsman, en hantverkare, en ekonom osv... Man kan nog säga att jag har curlat henne ganska hårt:)

Konstigt nog så verkar hennes råa sexuella lust ha minskat i takt med att hennes kärlek till mig har växt sig starkare. Jag får en känsla att av just tryggheten jag skapat är en stor orsak till hennes minskade lust, att hon tar mig för givet.

Jag har verkligen blivit "The Nice Guy"!

Jag skulle nu vilja försöka positionera mig mer som "hennes man/älskare" än som "bästa vän/familjefar" i vårt förhållande. Jag vill återställa balansen och försöka få henne att tråna efter mig i större utsträckning än vad hon gör nu.

För tillfället äger min fru all sexuell makt. Jag uppvaktar och förför medans hon släpper till när hon känner för det. Det resulterar förvisso i ett fungerande sexliv men det känns så jävla tråkigt... Hon får allt gratis och behöver inte lyfta ett finger för att få sex, allt är serverat. Sex kan därmed också bli ett belönings och bestraffningsmedel som hon styr över.

I takt med att hennes sexuella intresse har svalnat så har hennes engagemang givetvis ändrats i samma takt. Det är inte längre alls viktigt för henne att sexualisera sig för mig, inga sexiga underkläder, den generande kroppsbehåringen och tillsynes inte alls generande längre och de sexuella inviterna lyser med sin frånvaro. All sexighet har försvunnit och ersatts med ett väldigt tillgivet gullande i form av beröring, kramar och pussar.

Jag har tidigare levt i ett förhållande med samma mönster. Där upptäckte jag två saker som ändrade min dåvarande sambos sexuella beteende totalt.

Det ena var svartsjuka. Jag blev hårt uppvaktad av en annan kvinna och min dåvarande svarade med ökad sexuell lust. Den var inte spelad för hon var mycket våtare och märkbart kåtare. Detta höll i sig ett par månader.

Det andra tillfället var när jag påtalade att jag ville separera. Jävlar vad min dåvarande ändrade sitt sexuella beteende efter detta. Återigen var hon kåt som ett djur, våt så att det rann längs benen och denna gången noterade hon det även själv. Hon påpekade att hon "tvingats" börjat onanera igen efter många års uppehåll. Det var dock inte sexet som var den stora orsaken till skilsmässan så jag valde att fullfölja separationen.

Min lärdom är dock att det finns något att hämta här! Balansen och tryggheten rubbades!
    Jag vill på ett subtilt sätt utnyttja detta fenomen i mitt nuvarande förhållande. Jag vill rucka på balansen och försöka väcka hennes lust men jag vet inte hur.

Jag är inte bekväm med att försöka introducera någon svartsjuka i vårt förhållande, dessutom är det inte så lätt att arrangera.
    Jag tänker definitivt inte hota med separation eftersom vi har ett väldigt fint och kärleksfullt förhållande där allt utom sexet är 100%.

Någon som har några tips om hur jag ska kunna ändra det som jag tror är problemet i mitt nuvarande förhållande? 

• Svar på tråden Sexuell balans/makt
  • Anonym (Mia)

Börja träna, styla till dig, skaffa nya fritidsintressen som hon inte är del av, för in en fläkt av nyhet och spänning i ert förhållande genom att visa nya delar av dig själv som inte är till för henne. Hon blir förhoppningsvis nyfiken på dig igen och ser dig med nya ögon. Det är väl ganska allmängiltigt för både män och kvinnor att det inte är så spännande med same old same old... Så pröva nåt nytt, nytt intresse, nytt utseende :)

• Anonym (Balans)
    Anonym (Mia) skrev 2015-04-08 13:15:47 följande:

Börja träna, styla till dig, skaffa nya fritidsintressen som hon inte är del av, för in en fläkt av nyhet och spänning i ert förhållande genom att visa nya delar av dig själv som inte är till för henne. Hon blir förhoppningsvis nyfiken på dig igen och ser dig med nya ögon. Det är väl ganska allmängiltigt för både män och kvinnor att det inte är så spännande med same old same old... Så pröva nåt nytt, nytt intresse, nytt utseende :)

Jag är redan allt det där:) Väldigt vältränad, stylad och mån om mitt utseende utan att vara alltför fåfäng. Hennes minskade intresse beror definitivt inte på att mitt utseende förändrats.

Detta handlar nog främst om det primitiva i kvinnlig sexualitet. Tyvärr tror jag inte att flertalet kvinnor själva är medvetna om HUR de fungerar som sexuella varelser:) 

Intresse som kräver egentid för mig kan dock vara något att spinna vidare på...
  • Anonym (Balans)
    Linux1003 skrev 2015-04-08 13:17:02 följande:

Har ni barn ihop?

Ja, men hennes ändrade beteende med minskar lust började innan vi fick barn. Det har faktiskt inte ändrats till det sämre efter vi fick barnet.
  • Linux1003
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-08 13:40:32 följande:
    Ja, men hennes ändrade beteende med minskar lust började innan vi fick barn. Det har faktiskt inte ändrats till det sämre efter vi fick barnet.

Känner igen situationen från mitt eget äktenskap och det var därför jag ställde frågan om barn. Att balansera ett förhållande som du beskriver är fullt möjligt om man inte har något att förlora. Hade inte vi haft barn så hade jag definitivt påpekat och inte bara som ett ultimatum men också lämnat förhållandet om inte situationen hade förbättrats. Det hela blir betydligt mer komplext när barn är involverade.

• Underhill
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-08 13:39:17 följande:
    Jag är redan allt det där:) Väldigt vältränad, stylad och mån om mitt utseende utan att vara alltför fåfäng. Hennes minskade intresse beror definitivt inte på att mitt utseende förändrats.

Detta handlar nog främst om det primitiva i kvinnlig sexualitet. Tyvärr tror jag inte att flertalet kvinnor själva är medvetna om HUR de fungerar som sexuella varelser:) 

Intresse som kräver egentid för mig kan dock vara något att spinna vidare på...
    Precis...jakten är över...tryggheten sövande bekväm...
    ...svårt det där...mycket svårt. Tror inte heller flertalet kvinnor är medvetna om just detta, tyvärr. Har inga bra råd och eller tips...i mer än att ta upp det och prata om det + att du då eventuellt chillar ner och hittar på annat på egen hand och på så vis ökar nyfikenheten hos henne.

En teori jag har är att kvinnan blir mamma och då "glömmer" av att hon fortfarande är kvinna och hennes man fortfarande är man och inte bara är pappa. Någon form av "mammabubbla"!?
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Balans)
    Underhill skrev 2015-04-09 15:23:39 följande:
    Precis...jakten är över...tryggheten sövande bekväm...
    ...svårt det där...mycket svårt. Tror inte heller flertalet kvinnor är medvetna om just detta, tyvärr. Har inga bra råd och eller tips...i mer än att ta upp det och prata om det + att du då eventuellt chillar ner och hittar på annat på egen hand och på så vis ökar nyfikenheten hos henne.

En teori jag har är att kvinnan blir mamma och då "glömmer" av att hon fortfarande är kvinna och hennes man fortfarande är man och inte bara är pappa. Någon form av "mammabubbla"!?
    Jag känner så himla lurad... Jag har med beröm levt upp till min del av vårt oskrivna avtal medans hon helt struntar i sin del. Kanske kan hon inte hjälpa det själv men det kommer leda förhållandet i kras om det blir "värre".

• Anonym (tyra)

Detta eviga tjat om kvinnligt / manligt. Jag är i precis din sits och har samma funderingar och delvis samma erfarenhet utom att min man inte ens visste att jag blev uppvaktad och var starkt attraherad. Han kände det subtilt och sa att jag hade blivit så snygg och strålade.

Jag tror på också på att göra något eget , låta partnern sakna lite. Men kom inte med att " kvinnor inte förstår hur de fungerar sexuellt."Jag tror båda könen fungerar ganska lika ,skiljer mer mellan personer.

• Underhill
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-09 16:47:40 följande:
    Jag känner så himla lurad... Jag har med beröm levt upp till min del av vårt oskrivna avtal medans hon helt struntar i sin del. Kanske kan hon inte hjälpa det själv men det kommer leda förhållandet i kras om det blir "värre".
    Vi är ju lite av "vanedjur" vi människor...vänjer oss/anpassar oss till det vi tycker funkar och lunkar på...eller på ren svenska: Vi tar det för givet/varandra för givet. Inte sagt att det är medvetet i alla lägen...säkert oftare omedvetet, då vanans makt är stark och vi anses vara lata av naturen. Givetvis finns det massor av nyanser i detta och alla är vi ju unika och olika oavsett kön.

Kanske behöver du se mer till ditt och ta hand om dig och dina intressen utan att det blir dumt egotrippat för det.
    E vi överens så kör vi
  • Schnaa

Du är född man och om du inte ändrat könsidentitet sen dess, så är du fortfarande en man. Du behöver inte lära dig vara manlig, det är du född till, du behöver bygga upp och stärka din integritet. Om du kastar iväg allt du är för sex av en person som din fru, så utplånar du dig själv. Det är inte bra för dig, och inte för din attraktionskraft heller.

Det är mina 5 cents, baserat på egna empiriska studier.

It takes a fool to remain sane
Svar på tråden Sexuell balans/makt