• Anonym (Anonym)

Sjuksköterska eller förskollärare?

Hej!

Har svårt med mitt val av utbildning. Går sjuksköterskeprogrammet för tillfället men känner mig osäker. Valet stod från början mellan Ssk och förskollärare och nu känner jag att jag kanske har valt helt fel.

Vill gå en rolig utbildning som ger mig ett yrke där jag kan trivas på jobbet. Lönen är inte det viktigaste utan jag lägger större vikt vid arbetsmiljön, tider och allmän trivsel.

Vad känner ni förskollärare och sjuksköterskor, är ni nöjda med era yrkesval? Fördelar och nackdelar? :) Gärna synpunkter på själva utbildningen också.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Sjuksköterska eller förskollärare?
  • Dixie

om tider är viktigt skulle jag överväga att läsa till förskolelärare - då är det ju alltid dagtid och man är ledig röda dagar etc (på de allra flesta förskola) medan ssk ofta jobbar natt, kväll, helger! 

• gällka88

Är sjuksköterska och jobbat i tre år. Håller just nu på att vidareutbilda mig till anestesisjuksköterska. Och ja måste säga att det är ett fantastiskt jobb! Visst, man jobbar dagar, kvällar, nätter och helger. Men de beror ju också på vart man jobbar, på avdelning, vårdcentral eller mottagning. Samma med trivsel beror ju mycket på kollegor och sånt... Visst finns de dagar som jag också tyckt de är pest å pina å funderat va fan ja håller på med som jobbar som sjuksköterska men i det stora hela trivs ja superbra!!

Dock kan bara du bestämma vad som är bäst för dig!

• Anonym (Snart SSK)

Jag hade lite samma funderingar tidigare fast jag började med att studera till lärare efter gymnasiet. Gick på utbildningen ett år och det var roligt men jag kände efter praktiken att detta inte var något för mig. Började läsa till sjuksköterska istället och kände direkt att detta passade mig så mycket bättre. Tar examen till sommaren. Om barn är något du vill arbeta med så kan du ju alltid bli barnmorska om du fortsätter på spåret som sjuksköterska, mycket mer dagtid (om du jobbar på BVC), mycket kontakt med barn samt stort fokus på barnets utveckling och familjens mående. Hur många terminer har du läst till sjuksköterska? Har du haft praktik ännu?

Svar på tråden Sjuksköterska eller förskollärare?