Kan man få bostadsbidrag om man är äldre än 29 och är arbetslös?
Hej! jag har några frågor kring bostadsbidrag/tillägg .
Jag har Asperger och har rätt till LSS, och har till och med pratat med en LSS handläggare som säger att jag inte har rätt till servicebostad då det är bara för de som inte kan ta hand om sig själv(extrema fallen) och behöver mycket hjälp med allting, som att laga mat, städa etc och enligt hans beräkningar så är jag för självständig för att ha rätt att få servicebostad trots min diagnos då jag inte har själv skade beteende, har betalat alla mina räkningar i tid och inte har problem med missbruk.
Och jag är arbetslös och har haft väldigt svårt att komma in i arbetsmarknaden under många års tid och bara fått kortare vikariat och praktikplatser.
Håller nu på och får stöd med att hitta anpassad praktik/arbetsplats men det går väldigt långsamt. Vi har sökt i nästan 6 månader och jag har hittills bara besökt en möjlig praktikplats som inte var passande alls på grund av tiden och att den är mitt i stan och jag har astma och är allergisk mot föroreningar och nedsatt immunförsvar.
Vart jag än går och pratar med nära o kära så blir de upprörda över att jag inte får någon som helst hjälp att komma in i en egen lägenhet och säger att de borde ju finnas någon som ska kunna hjälpa dig då du har rätt till hjälp osv och då blir jag osäker självklart. En grannes brorsa fick bostadsbidrag från FK och lägenhet nästan direkt då de ringde till bostadsförmedlingen och berättade att han sökt bostad under 18 års tid men inte hittat något, men han får förtidspension. Har förtidspensionerade kanske andra regler än vanliga arbetslösa?
Men jag råkar var 31 år gammal, har ej sambo eller barn och är arbetslös.
Någon som vet ifall man kan få bostadsbidrag som ökar chansen att få egen lägenhet i min situation? får bara runt 5600kr och det räcker inte långt och behöver bostadsbidrag för att öka chansen att flytta hemifrån.