• Tiindra

Räkna ut föräldrar penning!

Kan någon hjälpa mej att få lite klarhet i det hela.
    1.) Vad kommer att räknas på föräldrar penningen?
    2.) Vilken period använder man när man räknar ut fp? (allltså t.ex 6mån innan man blev gravid lr?)

Jag har tre arbeten, ingen heltid. Lönen varierar ganska kraftigt varje månad, beroende på hur många timmar man får på varje arbete.
    Arbete 1 = fast anställd, schemalagd deltid. Arbetar varje månad.
    Arbete 2 = behovsanställd. Arbetar varje månad.
    Arbete 3 = vikarie, när folk blir sjuka. Arbetar INTE varje månad.

• Svar på tråden Räkna ut föräldrar penning!
  • Magiska under

Ring försäkringskassan så får du besked direkt! Det gjorde jag!! Lycka till""

• MrsNash

Ja fast räkna inte med att få svar av försäkringskassan. Jag har varit i kontakt med dem två gånger och fått två svar. Ja ghar inte en aning om hur min föräldrapenning kommer bli, känns jättetungt.
    Men Tiindra, dessa uppgifter har jag fått: Jag är lite i samma sits som du, har ett jobb där jag tidigare varit fast anställd men nu bara arbetar på timmar hos. Första samtalet med försäkringskassan så sa de att de skulle räkna ut en årsinkomst på min timlön och att det skulle vara grunden till min föräldrapenning. Andra samtalet då sa de att föräldrapenningen räknas på hur du arbetat 240 dagar från beräknad förlossning och bakåt i tiden ( alltså från du är i månad 2 och fram till födelsen ). Och den arbetade inkomsten skulle ligga till grund för föräldrapenningen.

Så, jag är lika förvirrad som du! Ska ta och gå dit igen tror jag och kräva svar, för man vill ju verkligen veta. För mig är differensen ganska stor på de två nämligen.
    Du kan väl skriva igen om du fick nått vettigt svar av försäkringskassan!

• Lillbulan05

För mig räknade dom på året innan... Får väl in ca en 80% av det jag fick... Du får räkna ut hur mycket du tjänat på ett år, sen snitta det, sen räkna 80% av det + skatten...

• LillaDraken

Försäkringskassan har en hemsida där ni kan gå in och lägga in era egna uppgifter men man behöver ett bank-id.

Jag har fått förklarat att sgi grundar sig på den lön man haft under det senaste året. Jag har fått lämna in en inkomstuppgift som min arbetsgivare har undertecknat.

Försäkringskassan brukar ha informationsträffar för blivande föräldrar, åtminstone här. Informationen är ju rätt allmän och gjorde kanske inte att vi blev mindre förvirrade.

Vi fick iallafall reda på att man inte behöver redovisa extraarbete. Min sambo har ett fast jobb och ett extra. Om vi vill kan han under sin föräldraledighet fortsätta att arbeta på extra jobbet och få den inkomsten utöver föräldrapeng.

Tiindra-jag tror att du ska samla in inkomstuppgifter för det gångna året hos samtliga av dina arbeten.

Svar på tråden Räkna ut föräldrar penning!