• knegare91

Tillägg för jobbtelefon?

Hej!

Jag är en hårt arbetande kvinna på 24 år som har haft jobbtelefon i ett års tid. Jag har inte förrän nu börjat klura på om jag egentligen har rätt till en tilläggssumma på denna telefon, med tanke på att jag har den 24 timmar om dygnet och alltid skall vara tillgänglig. 

Jag arbetar som avdelningsledare på en butik, med personalansvar och allt annat möjligt. Om någon är sjuk, så ringer den mig, och detta kan ske när som helst under dygnet. På helgen när jag är ledig kan jag få många telefonsamtal gällande driften, sjukdom och alla möjliga frågor. Jag kan alltså aldrig säga att jag är helt och hållet ledig eftersom jag alltid måste vara kontaktbar, och det brukar vara något jobbrelaterat varje dag på min lediga tid som är kopplat till denna jobbtelefon.

Jag har en privat telefon så jag använder inte jobbtelefonen privat på något vis. Om jag använder internet på den så är det för att lägga ut information i en facebookgrupp vi har på avdelningen, fast detta använder jag oftast min privata till då den är mycket snabbare än jobbtelefonen.

Så till min fråga, borde jag inte ha rätt till något sorts tillägg för att jag är ständigt kontaktbar på en telefon jag inte ens använder privat? Har googlat runt lite och haft diskussioner med kollegor men är nog ofantligt dålig på det här med googling.

• Svar på tråden Tillägg för jobbtelefon?
  • Studentpappa

Om det krävs att du alltid är tillgänglig så skulle jag förmodligen begära någon form av jourersättning, alternativt att du rapporterar övertid när du blir störd på dina lediga dagar.

Jag använder min telefon privat och svarar när det ringer och jag är ledig, men det händer inte så ofta och är inget problem för mig. Jag ska dock vara ledig en dag i veckan nu ett år framåt, så det återstår att se hur det blir på min lediga dag. Vi har dock möjlighet att skriva tid för det om det är långa samtal.

• sportpappa

Du får kolla ditt avtal, men jag hade personligen rapporterat 30-60 minuter arbetstid per samtal oberoende av hur lång tid det tar. Eftersom det är utöver min vanliga arbetstid så blir det full övertid. Sen hade jag fått se vad min arbetsgivare tycker om det. Lämpligt är att kontakta din chef och fråga hur du ska tidsrapportera telefonsamtal utanför arbetstid.

• Frontline

Du har väl ett val genom att stänga av den mobilen på din lediga tid om du nu inte har jour eller hur.
    Jag stänger av min men det händer att dom ringer på min privata och då lägger jag in 1 timma övertid på det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Tillägg för jobbtelefon?