• Anonym (nyfiken)

Hur fungerar det med arv om pappan dör innan alla barn är födda?

Jag och min man är gifta, han har ett barn sedan innan och vi har ett gemensamt och ett till påväg.

Vi äger huset gemensamt och har inget testamente(har livförsäkring så jag ska kunna köpa ut styvsonen).

Men idag kom jag att tänka på vad som händer om maken skulle dö innan vårt andra barn är fött. Delas arvet 50-50 för barnen som finns eller blir det 1/3-del var så även de ofödda få del av det?

Det handlar inte om speciellt mycket pengar och maken kommer förhoppningsvis leva iallafall 50 år till, men tanken slog mig och jag blev nyfiken :)

• Svar på tråden Hur fungerar det med arv om pappan dör innan alla barn är födda?
  • Anonym (nyfiken)
    Harmagedon skrev 2015-04-08 20:54:58 följande:

Ofödda barn ärver.

Okej, tänkte de också men har aldrig hört om nåt sånt fall så blev osäker :)

Tack för svaret.
  • Anonym (:))

Ett barn kan ärva under förutsättning att det är avlat vid arvlåtarens död och föds med liv. I detta fallet skulle det göras en bodelning mellan er, din makes del av bodelningen + hans enskilda egendom skulle delas på tre där du tar 2/3 delar (de gemensamma barnens arv) och sonen får ut en tredjedel. Svaret blir alltså att även det ofödda barnet skulle få ta del av arvet (även om h*n kommer få vänta ut sin del är h*n efterarvinge).

• Anonym (****)

Om man är gift så ärver inte gemensamma barn. TS sitter kvar i orubbat bo, efter att bonusen fått sin del.

Svar på tråden Hur fungerar det med arv om pappan dör innan alla barn är födda?