• TheLure

Byta yrke men till vad?

Jobbar som sjuksköterska sedan 8år tillbaka och har bestämt mig för att byta bana

Har sökt högskola till hösten och valet står mellan följande.

Tekniskt/naturvetenskapligt basår för att sedan läsa till något annat. Eventuellt en ingenjörsutbildning med inriktning på energiteknik.

Masterprogram i Miljöpsykologi

Mina tankar är följande:

En ingenjörsutbildning känns bredare, ett säkrare kort rent jobbmässigt.

Men det är nytt och även om det låter väldigt intressant och spännande så är det inget jag provat förut.

Miljöpsykologi är väl lite närmare det område som jag arbetar med nu. Utbildningen är forskningsförberedande och det är nog där den största möjligheten till jobb finns. Även om man även kan jobba med utredningar.

En annan aspekt är tiden som respektive utbildning tar.

Tekniskt basår plus ingenjörsutbildning blir minst 4års studier.

Master i miljöpsykologi är 2års studier och sedan kanske kliva in på forskarbanan.

Viktigast är såklart att mitt framtida yrke är något jag trivs med. Men det är inte alltid så lätt att veta innan.

Står nu och väger vilken av dessa utbildningar som jag ska sätta som förstahandsval. Kan inte riktigt bestämma mig.

Tacksam för råd och tankar!

• Svar på tråden Byta yrke men till vad?
  • Ful Anka

Jag skulle valt ett yrke där mina kunskaper och erfarenheter kom till användning så mycket som möjligt. I nästa steg skulle jag kolla vilka jobb som går att använda på vilka platser. Så jag inte står med en karriär som bara är attraktiv och användbar inom ett fåtal sektorer eller, ännu värre, det finns bara ett fåtal arbetsgivare att välja mellan.

This is my life and I don't care
  • MahaRose

Du för ett väldigt rationellt och logiskt resonemang. Detta kommer alltid från vår vänster hjärnhalva. Vad tänker den högra, kreativa delen av dig? 

Vad känner du rent instinktivt för? Eller med andra ord, vilket val blir du lättare på? Det som får dig att känna dig upplyft och glad är i linje med vad du vill undermedvetet.

Vill du ha hjälp att reda ut vad du egentligen känner för i stora beslut i livet så kolla in The Passion Test. Denna process ger dig klarhet i vad dina största passioner och viktigaste mål är i livet.
    Kan vara värt att spana in! consciouscareerchoices.com/passiontest

Nyfiken på Lagen om Attraktion? ---> takealeap.leadpages.net/manifestering/
Svar på tråden Byta yrke men till vad?