• Lejonet83

Pollenallergi och gravid-Vad är ok att ta?

Hej, någon som också är allergisk om våren och som vet vad som är ok att ta som gravid? Min BM var tyvärr inte på plats så provar här! Har tidigare år tagit Kestine-tabletter, som brukar hjälpa på våren. (Äter lergigan comp mot illamående, så måste kolla att det även funkar att ta samtidigt som de..)

• Svar på tråden Pollenallergi och gravid-Vad är ok att ta?
  • Anonym (Tips)

Använd Janusinfo för att söka på läkemedel och graviditet. 
    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Det är denna de använder sig av inom vården när de kolla om det går att ta ett visst läkemedel under graviditeten. 
    Har du svårt att tolka kanske du kan ringa 1177 och höra efter?

• Lejonet83

Tack! Ska självklart höra med BM/apotek också. Men alltid bra att få tips från andra också, som har erfarenhet och tips på vad som fungerat bra el mindre bra.

• vikarien

Jag äter loratadin, utskriven av läkare så den är okej Sen har jag kortison i näsan, okej där men inte i tablettform.

• Losan

Loratadintabletter, som flera redan skrivit, sedan rhinocort aqua (kortisonnässpray) och Lomudal ögondroppar går t.ex bra att använda!

• Mijjan

Vad gäller tavegyl sa "min" apotekare så här idag; Det är konstigt att så många läkare skriver ut tavegyl. Detta en gammal medicin som funnits länge så marknaden och är starkare än många nya mediciner. Skulle de bara uppdatera sina listor hos fass skulle det nog se ganska annorlunda ut med sina rekommendationer till gravida idag.

Med andra ord dissade hon den ganska hårt!

Däremot är detta det ordagranna svaret jag fick från min barnmorska idag angående val av allergitabletter; De flesta allergitabletter är helt ok att ta under grav enligt senaste forskning. Tex cetizirin kan du ta.

• Lejonet83

Ok! Frågade på apotek idag och han hänvisade till bm. Tur jag ska dit imorgon, får fråga henne då!

• Jag är bara jag
    Mijjan skrev 2015-04-09 18:53:42 följande:
    Vad gäller tavegyl sa "min" apotekare så här idag; Det är konstigt att så många läkare skriver ut tavegyl. Detta en gammal medicin som funnits länge så marknaden och är starkare än många nya mediciner. Skulle de bara uppdatera sina listor hos fass skulle det nog se ganska annorlunda ut med sina rekommendationer till gravida idag.
    Med andra ord dissade hon den ganska hårt!

Däremot är detta det ordagranna svaret jag fick från min barnmorska idag angående val av allergitabletter; De flesta allergitabletter är helt ok att ta under grav enligt senaste forskning. Tex cetizirin kan du ta.
    Och min läkare sa att det var helt okey. Men  tror du mer på en apotekare så. Jag tar mediciner man inte får ta under graviditet och andra  med hysteriska doser vilket apoteket ibland påpekat,men jag följer läkares ordination och då finner sig apoteket i det.
  • Mijjan

2

Jag är bara jag skrev 2015-04-09 19:07:48 följande:

Och min läkare sa att det var helt okey. Men  tror du mer på en apotekare så. Jag tar mediciner man inte får ta under graviditet och andra  med hysteriska doser vilket apoteket ibland påpekat,men jag följer läkares ordination och då finner sig apoteket i det.

Nja det var kanske att hårddra det lite men läkare studerar så vitt jag vet kroppen och sjukdomar medan apotekare studerar mediciner(även det en lång utbildning) tycker bara man kan höra flera sidor bara framförde vad hon sa... Generellt tror jag de flesta rekommendationer är lite "överdrivna" utifall.... Skulle man tro på alla löpsedlar om allt som forskningen säger ger cancer skulle man inte kunna äta eller leva överhuvudtaget
Svar på tråden Pollenallergi och gravid-Vad är ok att ta?