• Archambault

Sköterskan glömde klorhexidin vid blodprov i armvecket, infektionsrisk?

Tog ett vanligt blodprov i armvecket idag.
    ---
    Sjuksköterskan glömde att dutta med klorhexidin på armvecket innan hon stack med nålen, innebär det extra infektionsrisk eller är det skitsamma?
  • Svar på tråden Sköterskan glömde klorhexidin vid blodprov i armvecket, infektionsrisk?
  • Anonym (Uska)

Själva nålen är ju i en sluten förpackning, men du har ju alltid bakterier på huden. Därför som man tvättar med spriten för att döda alla bakterier innan man punkterar i huden. 
    Så det finns en infektionsrisk. Vet inte hur hög denna risk är, men håll koll på hur du börjar känna dig och hur punktionsstället börjar se ut. 

• Anonym (slarv)

Det var slarvigt av henne. Men om du för övrigt har ett helt ok immunförsvar och är nyduschad så överlever du. Hoppas att hon ändå spritat sina egna händer mellan sina patienter och använt handskar.

• Anonym (Ssk)
    Archambault skrev 2015-04-09 12:11:12 följande:
    Tog ett vanligt blodprov i armvecket idag.
    ---
    Sjuksköterskan glömde att dutta med klorhexidin på armvecket innan hon stack med nålen, innebär det extra infektionsrisk eller är det skitsamma?
    Oj, så slarvigt av henne! Detta borde du faktiskt säga till om på stället där du varit! Sånt får inte hända..

Såklart att det medför en viss ökad risk med det, bakterier har man på huden och vid nålstick utan desinfektion innan medför att man tar med sig bakterier i sticket! Men, detta betyder inte att du kommer att få en infektion för det, håll extra koll på insticksstället och området runt omkring! Blir det ömt, värme ökar, rött osv så kontakta vården!
  • Archambault
    distri­ktsskö­terska:

Vad är kvarliggande venkateter för något? Vilken är skillnaden mot vanligt venprovtagning?

Jag tog sköldkörtel och leverprover, ett rör. Tog någon minut. Behövdes klorhexidin inte då?
  • Archambault
    Anonym (Uska) skrev 2015-04-09 12:13:45 följande:

Själva nålen är ju i en sluten förpackning, men du har ju alltid bakterier på huden. Därför som man tvättar med spriten för att döda alla bakterier innan man punkterar i huden. 
    Så det finns en infektionsrisk. Vet inte hur hög denna risk är, men håll koll på hur du börjar känna dig och hur punktionsstället börjar se ut. 

Tack för svar.

Betyder det här att jag bör avlägsna plåstret jag fått kring punktionstället omedelbart för att kunna hålla koll hur det ser ut? Jag tog provet klockan 11.00.

Hur länge behöver jag oroa mig för det här då? Är det bara ett par timmar eller flera dagar som "helveted kan bryta ut"?

Har verkligen noll koll på sådant här själv, hur det fungerar osv.
  • Archambault
    distriktssköterska skrev 2015-04-09 12:26:17 följande:

Klorhexidin används bara vid kvarliggande venkateter  och inte vid venprovtagning.Och man "duttar" inte utan gnider in det ganska så rejält i huden och väntar 30-40s så att allt hunnit avdunsta. 

www.vardhandboken.se/Texter/Blodprov-venos-provtagning/Forberedelser/

Vad är kvarliggande venkateter för något? Vilken är skillnaden mot vanligt venprovtagning?

Jag tog sköldkörtel och leverprover, ett rör. Tog någon minut max. Behövdes klorhexidin inte då? Blir lite förvirrad.
  • Anonym (Ssk)

En kvarliggandd venlateter, en "nål" som håller öppen infart till en ven, man får den för att ge ex läkemedel! Detta medför större risk eftersom att bakterierna bokstavligt har fri ingång till blodbanan och då behöver man vara extra noggrann med rengöring! Men det är även viktigt vid venprov..

Klorhexedin eller liknande rengöring ska även göras innan ett venprov!

Såhär skriver vårdhandboken:

Gör så här:

Placera patientens arm plant eller lätt sluttande nedåt så att ingen reflux kan ske.

Följ lokala anvisningar angående huddesinfektion. Om lokala anvisningar saknas utförs alltid huddesinfektion.

Hud som är synligt smutsig bör alltid tvättas och därefter desinfekteras [4]. Vid desinfektion används klorhexidinsprit (5 mg/mL) eller medel med motsvarande effekt. Avvakta inverkningstid minst 30 sekunder då huden får lufttorka [5].

Applicera eventuell stas. Stasen får sitta åtdragen i högst 1 minut. Om stasen varit åtdragen längre än 1 minut ska den släppas och kan dras åt igen efter 2 minuter.

www.vardhandboken.se/Texter/Blodprov-venos-provtagning/Tillvagagangssatt/

• Archambault
    Anonym (Ssk) skrev 2015-04-09 12:24:44 följande:
    Såklart att det medför en viss ökad risk med det, bakterier har man på huden och vid nålstick utan desinfektion innan medför att man tar med sig bakterier i sticket! Men, detta betyder inte att du kommer att få en infektion för det, håll extra koll på insticksstället och området runt omkring! Blir det ömt, värme ökar, rött osv så kontakta vården!
    Tusen tack för ditt svar och andra klargöranden i tråden.

Betyder det här att jag bör avlägsna plåstret jag fått kring punktionstället omedelbart för att kunna hålla koll hur det ser ut? Jag tog provet klockan 11.00 och har kvar plåstret ännu.

Hur länge behöver jag oroa mig för det här då? Är det bara ett par timmar eller flera dagar som en infektion kan bryta ut? Har hittils inte märkt något konstigt iaf.

• Anonym (0815)

Och du väntade tills hon glömde klorhexidin för att kunna berätta det här? 
    Du har självklart blivit smittat med ebola nu.

• Anonym (Ssk)
    Archambault skrev 2015-04-09 13:21:41 följande:
    Tusen tack för ditt svar och andra klargöranden i tråden.

Betyder det här att jag bör avlägsna plåstret jag fått kring punktionstället omedelbart för att kunna hålla koll hur det ser ut? Jag tog provet klockan 11.00 och har kvar plåstret ännu.

Hur länge behöver jag oroa mig för det här då? Är det bara ett par timmar eller flera dagar som en infektion kan bryta ut? Har hittils inte märkt något konstigt iaf.

Ja, du kan ta bort plåstret! Det är bara till för att stoppa eventuellt blod!

Jag tror absolut inte att du ska vara orolig över detta! Jag tror det är mycket ovanligt att man drabbas av infektion av detta! Skulle det mot förmodan bli infektion eller så, så kommer du märka detta! Men som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig!

Däremot vid en pvk (kvarsittande venkateter) måste man hålla mer koll eftersom att bakterierna kan ha vandrat in och orsaka en infektion, efter att man avlägsnar en pvk kan en infektion dyka upp inom några dagar till någon vecka, men även detta är ovanligt om man ser till hur många pvk som används inom vården!

Oroa dig inte:)
  • Sweet Sofia

Att hon glömde att sprita av är ingen större fara.

Läste någon artikel för inte så länge sedan att det inte är nödvändigt att sprita av huden innan man tar blodprover eller sätter pvk.

• Sweet Sofia
    distriktssköterska skrev 2015-04-09 12:26:17 följande:

Klorhexidin används bara vid kvarliggande venkateter  och inte vid venprovtagning.Och man "duttar" inte utan gnider in det ganska så rejält i huden och väntar 30-40s så att allt hunnit avdunsta. 

www.vardhandboken.se/Texter/Blodprov-venos-provtagning/Forberedelser/

Klorhexidin används även när man tar blodprover inom vården. En Dsk borde i allra högsta grad veta drt. ..
  • Anonym (Student)

I många landsting används inte sprit vid venprovtagning som rutin längre, utan enbart då det är synligt smutsigt. Studier har visat att det är av väldigt liten risk att det blir infekterat vid venprovtagning. Kan dock inte länka, men det har i alla fall de lärare jag haft sagt.

Givetvis används basala hygienrutiner fortfarande, men att sprita vid insticksstället är inte nödvändigt.

Svar på tråden Sköterskan glömde klorhexidin vid blodprov i armvecket, infektionsrisk?