• narie24

Sova i loftsäng

Hejsan!

Jag bor i en lite lya på 30 kvm och har nu min säng i en liten "sovalkov". På sistone har jag funderat på att kanske skaffa en loftsäng för att kunna ha min datorn under. Nu undrar jag om det är någon som har erfarnehet av att ha loftsäng. Är det jobbigt att klättra upp varje kväll?

• Svar på tråden Sova i loftsäng
  • Lehen

Jepp, det är skitjobbigt om stegen liksom går rakt upp
    & om du är en sån som springer på toa på nätterna.

Det är bättre med en som är lutad & sticker ut en bit
    på golvet.

• stratto

Min syster bor i en lägenhet på 20 kvm!
    Hon har skaffat en loftsäng. Med en stege som är lite lutande.
    Hon säger att hon sover MYCKET bättre där uppe än i en vanlig säng.

Detdär med att gå ner från sängen säger hon kan vara lite drygt. Men lungt värt det

• narie24

det känns som om det kan vara värt att få det där extra utrymmet. Frågan är bara hur trångt det blir ovanför sängen. Normala takhöjden är väl runt 2,40. Hur mycket utrymme kan man tänkas behöva?

• stratto

Jag tror nog att loftsängar har tillverkats så att man ska kunna använda dom i utrymmen med "normalhöjd till taket"

Det är bara att klättra upp på stolen o mäta då=)

Nog tror jag att man kan sitta o krypa däruppe.

Det borde man ju kunna iallafall.

• Tippi2

Jag har en loftsäng som ungarna har fått överta, den är 200cm hög och i ett normalt hem så blir det ca 42cm utrymme. funkar sålänge man bara ska sova ska man ha andra aktiviteter så kan det bli problem

• irrblosset

Jag byggde om min gamla säng till en loftsäng när jag flyttade till min förra lägenhet. En etta med sovalkov.
    Jag byggde den så att _jag_ kunde sitta upp rakt i sängen. Hade man sällskap däremot så slog dom skallen i taket om dom satte sig rakt upp
    Under sängen hade jag skrivbord och dator. Man kunde inte stå upp rakt där under, men vem behöver det?
    Jag trivdes ruggigt bra där uppe.
    På sommaren blev det dock väldigt varmt, då jag hade solsida på förmiddagen och var utan balkong. Men det lärde jag mig att leva med. Är man morgontrött så är man
    Byggde aldrig någon stege. Tyckte att den skulle ta för mycket plats. Lärde mig att leva med en hög pall. En sån gammal historia som man kan fälla ner nåt litet trappsteg på.
    Fick ta tag i gaveln och svinga mig upp
    Byggde aldrig något räcke och trillade aldrig ner på golvet.
    Ja, förutom en gång just i början då jag vaknade av att telefonen ringde. Jag swischade iväg som man brukar göra men missade att golvet var ett par meter ner, så jag for i golvet med dunder och brak.
    Kom undan med några blåmärken och en ond hand
    Som sagt, jag trivdes ypperligt!

• narie24

Haha, hoppas att det inte gjorde för ont ;).

´Tänkte på det där med sällskap, blir lite knepigt kanske. Har en kille på 190cm....

Får fundera vidare.

• emmzan

Hej hej, jag och min sambo (som förövrigt är 190 cm lång) hade en loftsäng som var 140 cm bred som min sambo byggde själv. Hade tillochmed infällda spotlights på undersidan..jättemysig datahörna med andra ord ;-D
    Okej..lite ovant var det att sova där uppe i början å visst slog man huvudet ett par ggr men man vänjer sig...å det gick även att utföra lite övningar där uppe oxå..*fniss*
    Synd att jag inte har någon bild på den bara...

• irrblosset

Ptja.. fråga killen om han känner något stort behov av att kunna sitta upp rakt i sängen. Det känns som att huvudsaken egentligen är att man kan sova gott där uppe

• henrik jansson

Vi had en loftsäng, för att anpassa den till min längd, 191 cm och för "andra aktiviteter", sågade vi av ca 40 cm av benen. Det blev riktigt bra, gick t. om. bra att sitta under.

Svar på tråden Sova i loftsäng