• malinda1970

Hur fungerar det på era dagis då ni är arbetslösa? Får era små vara med vid frukosten eller lunchen?

Hjälp mig nu mammor där ute....

Har en liten goding på 1 år o 3 månader som skall skolas in på dagis om 2 veckor....Vi fick inte det dagis vi valde i första hand men tyckte att alternativet vi blev erbjudna verkade bra så vi tackade ja. Det är ett nystartat dagis som verkar mycket lovande men då det inte finns arbetsplaner o annat känns det lite som att man få chansa o se vart det bär hän....Enda kruxet tyckte jag, var att då jag är arbetslös och har alltså rätt till 15 timmar i veckan, var att lillkillen får bara vara på dagiset mellan 8.30 till 10.30, och han har inte rätt att vara med o äta varken lunch eller frukost berättade personalen....

Tyckte i bilen på väg hem att det verkade märkligt då jag själv arbetat sedan många år i skolan o anser just måltiderna ur pedagogisk synpunkt vara väldigt viktiga för barnen, det sociala beteendet, ja allt det....Hellre hade jag sett ett rullande schema eller ialafall någon gång i veckan att han hade fått vara med vid någon måltid, tycker det verkar jättekonstigt....Så om jag ade varit arbetslös i typ många år så hade alltså han aldrig fått vara med o äta med de andra barnen typ...?! Nu börjar jag en tjänst till hösten som det ser ut, men ändå....Det är ju ett tag tills dess. Jag vill att det skall bli det bästa för min lilla kille förstås....

Hur fungerar det för er andra arbetslösa mammor med barn???? Känns skönt att få veta ur det ser ut på era dgis där ute....

• Svar på tråden Hur fungerar det på era dagis då ni är arbetslösa? Får era små vara med vid frukosten eller lunchen?
  • Myslan me Zac

Det är likadant här för alla som är arbetslösa. Är själv inte arbetslös men sjukskriven och jag lämnar 3 dagar 5 timmar i veckan. Tycker också att det är viktigt att barnen får vara med vid lunchen, tycker så synd om de som måste gå hem precis innan.

• Coursell

Jag lämnar tre gånger i veckan a 5 timmar. Tiderna de har är mellan 9-14, så med andra ord är de med på lunch.

Du är berättigad till 15 timmar i veckan, hur kan de sätta mellan 8:30-10:30? Lämnar du alla fem vardagar så blir det i alla fall bara 10 timmar.

Håller med om att samlingar och någon måltid är pedagogiskt bra, men själv har jag mest tyckt det varit bra att hon är där på förmiddagen då de går ut och leker.

• Fam Eklund

Jag är arbetslös och har mina barn (1½år och 6år) på dagis i 15 timmar och den minsta börjar kl.9 och slutar kl.12 varje dag och då äter han lunch på dagis. Den äldsta hon är på dagis 3 dagar i veckan och ledig två, så hon är på dagis mellan kl.9 - 14 och äter oxå lunch där.

Jag trodde att alla hade rätt till en måltid även dom barnen som är på dagis 15 timmar i veckan för det är så jag har läst och hört att det ska vara.

Jag hade min dotter på ett annat dagis i en annan stad då hon var liten och då var det samma sak där.

Så jag tycker att du ska ta och ringa till föreståndaren till just erat dagis och fråga vad det är som gäller.

• malinda1970

Skönt att höra att era barn får lunch....O nej jag skrev fel coursell, mellan 8.30-11.30 skall det vara....Ja jag får nog ringa föreståndaren på dagiset o höra varför de prioriterar bort måltiderna för de barn som har föräldrar som är arbetslösa...Låter helt vansinnigt tycker jag.

• Åsa Ystad

Jag har haft föräldraledighetsplats 15 timmar/vecka och här i Ystad får barnen inte äta på dagis. Jag fick också lämna 8.15-11.15.
    Det är upp till varje kommun att bestämma hur man vill gör. Att vi som inte arbetar har rätt till barnomsorg ändå är ju ganska generöst. Det är förstås en ekonomisk fråga att man väljer att inte låta mat ingå för dessa barn.
    Jag kan också tycka det är synd, men inte speciellt konstigt.

• Mia o Simon

Ts: Här hos oss fungerar det oxå så att barn till arb.lösa och till de som är hemma med mindre syskon har sina 15 tim i veckan. Och där är inga måltider med. Det är 8.30-11.30 som gäller. Och så är det ju på flera ställen här i landet...Fruktansvärt korkat tycker jag, men inget att göra nåt åt. Så ska jag vara ärlig så tror jag inte det hjälper att ringa någon om reglerna är så där du bor. Mvh Mia

• ladyS

Jag jobbar på förskolan och på nästan alla föskolor får tretimmarsbarnen bara vara där mellan 8:30 - 11:30. Detta är inte vi på förskolan som har bestämt att det ska vara så.
    Det är politikerna som säger att det ska vara så för att spara pengar. Om barnen äter där så kostar det ju pengar.
    Själv tycker jag inte att det är en bra idé. För varje tretimmarsbarn får vi ett barn extra.
    Det innebär att vi får två tretimmarsbarn istället för ett heltidsbarn.
    Hade varit bättre att ha färre barn på heltid.

• Toxina

Nope, finns inte en endaste möjlighet att de viker sig så mycke som en halv tum här i vår kommun...

Jag é föräldraledig och har två barn på förskolan - deras tider är 8.15-11.15 inte en sekund tidigare (för då äter resten frulle) och inte en sekund senare (för då ska resten äta lunch) Det har till och med förekommit att någon förälder meddelat att den blir 20 min sen av nån anledning - då sitter deras barn fullt påklätt i kapprummet & får snällt vänta medan de andra barnen äter....

Finns absolut INGEN möjlighet att välja nåt annat här - 5 dagar i veckan & 3 h om dan är ett måste här - givetvis färre dagar går bra men aldrig mer än tre timmar om dan ändå...

• Mia o Simon

Kan tillägga att jag är förldraledig just nu och har min store pojke hos dagmamma. Där är reglerna lite annorlunda, jag kan vara med och styra lite. Så för både mig, min son och för dagmamman så passar 9-14 bäst, 3 dagar i veckan och då är det fruktstund och lunch med på schemat. men jag betalar ju fullpris. Hade min pojke varit på dagis istället mellan 8.30-11.30 när jag går hemma så hade det inte kostat något Men vi tycker det är värt de där 1200:- i månaden för att ha det som vi har.

• Toxina

vad jag tycker é trist, é att vissa kommuner har fritt val - med tex 3 dagar i veckan i stället - med fler timmar om dan då...

• norgesessan

på sonens dagis är det varannan dag som gäller...man kan välja mellan frukost och lunch, eller lunch och mellanmål (8-14, eller 9-15)

• Toxina

mia o simon, guld värt att få vara med lite o bestämma själv... hade betalat massor om det kunde ändras här... i nuläge é det stress stress stress... frulle först & sen hem & stress till lunchen... MEN jag vill ha mina platser kvar, för jag anser det nödvändigt för mina barn med de tre timmarna... så jag tar denna stress...

• Mia o Simon

Toxina: ja det är skönt att få säga till lite själv Men som sagt, detta gäller bara hos dagmamma. Inte på dagis. Många som är föräldralediga vill gärna ha dagmamma enbart för dessa lite friare tider...Vi har ju haft vår plats sen simon var liten så det var ju självklart att han skulle vara kvar där när jag o lillebror var hemma. Mycket oxå för att behålla platsen hos vår goa dagmamma

• Kristin24

Här i Karlskoga så får inte barnen vara med o äta heller...det är jätte konstigt tycker jag...för då är hon ju hungrig när jag hämtar henne. Vi arbetslösa ska då alltid straffas på ett eller annat sätt. Som om vi inte har ont i magen redan

• Marlene

Det verkar vara ganska vanligt söderut men här får 15 timmars barnen gå 9-14 tis-tors så dom är med på lunchen.

• Harlots House

Jag är arbetslös, jag lämnar sonen två dagar varannan vecka och tre varannan, alltid mellan 9-15. Då är han med på lunch och mellanmål som dom har strax innan barnen går hem. Tycker det är helt knäppt att inte alla dagis har så- att lämna ett par timmar bara måste ju ofta resultera i att barnet inte kommer in i gruppen på alls samma sätt? Måltider är viktiga på flera sätt- inte minst för att lära sig äta som dom stora barnen och känna gemenskap med gruppen!

• Snuva

Vi har det med andra ord bra här i Härjedalen! Här är den 9-12 som gäller, om man inte kommer överrens om annat, alltså får barnen lunch. Själv har vi 4 dar i veckan, 8,15-12 = 15 timmar/veckan. Vi som har 15 h betalar ju inte så mycket mindre är heltidare, så jag tycker absolut att barnen ska få äta en måltid! Fast det förstås, det kanske är skillnad på vad det kostar oxå i olika kommuner?

• Firren

Det är olika på olika ställen. Här får man ha mellan 8 och 11. Helt ok med nya barn, men blev lite svårt för de äldre killarna som inte förstod varför de inte fick vara med på allt annat. Äldsta som har behov av stimulans fick ändrade tider. Men då han började skolan fick lillebror återgå till de tiderna igen.

Det är synd tycker jag med, för de äldre barnen som är vana. Men man förstår ju samtidigt.

Annars har faktiskt sonen vant sig, så det funkar bra för honom. Men nu ska jag börja jobba snart och han är överlycklig över att få vara med att äta igen!

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • mammaE

Jag skolade in min kille den 1 feb på ett nystartat montessoridagis. Hade ingen aning om tiderna och hoppades att de inte skulle börja så tidigt eftersom han sällan vaknar före 8. Vi fick tiderna 9-14 ti-to och det känns toppen Han äter mellanmål och lunch där sen sover han i vagnen innan jag hämtar. De kan ta ut extra avgift för lunchen men de har inte sagt något om det. Det är ju svårt att hinna med att söka jobb, åka till ams och kanske gå på intervju om man bara har tre timmar på sig.

• Jennie med ie

Rent pedagogiskt är det ofta rent vansinne att hålla hårt på 3 h/dag-regeln... och fler och fler kommuner har också övergått till t ex 5 h/dag 3 dagar/vecka eller 6 h varannan dag t ex.. Och många förskolor söker dispens för alla 15-timmarsbarnen så de ska få vara med över en måltid också.

Måltider är en viktig del av det pedagogiska, och det är betydligt lättare för barnet att komma in ordentligt i gruppen eller behålla bra kontakt med den om h*n inte skickas iväg så fort det blir tal om käk. Generellt alltså.... Och SÅ himla mycket pengar blir det inte för luncherna...

Svar på tråden Hur fungerar det på era dagis då ni är arbetslösa? Får era små vara med vid frukosten eller lunchen?