• Anonym (less)

Hur får jag sambon att sluta spendera alla pengar?!

Alltså jag blir tokig på min sambo, så fort pengarna kommer in slösar han upp dom.

Har tjatat och tjatat men han fattar ändå inte. Har försökt att förklara pedagogiskt att man faktiskt inte kan handla grejer för att sedan inte ha något kvar när det är 2 veckor kvar till lönen.

Vi kom överens om att han klarar av att inte shoppa så mycket denna månaden så skulle han få köpa en dyr sak som kommer att påverka våran ekonomi de kommande åren (lån) och sa till honom att om denna månaden går bra så går jag med på det. Sen var jag så.jävla dum att jag sa ja att han fick hämta den tidigare och vad gör idioten samma dag som lönen kkommer, jo han shoppar för 10 000:-!!!!!!

Jag är föräldraledig och han har 2,5x så hög inkomst som mig och jag har ca 3000 mer i utgifter varje månad än han. Jag har 2000:- kvar. Han har 0. (vi har delad ekonomi på mon begäran)

Vad ska jag göra? Det känns som om det enda vi pratar om är pengar. Jag är så jävla less på att försöka få en vuxen man att förstå att man inte kan shoppa gärnet bara för att räkningarna är betalda..

Och skriv inte att jag ska göra slut, det vill jaG inte. Vet bara inte hur jag ska göra.. Han vet hur jag känner och vad jag tycker eftersom det är på tapeten under varannan dag...

• Svar på tråden Hur får jag sambon att sluta spendera alla pengar?!
  • Rainbow gg

Lämna tillbaka den dumt dyra "presenten" skulle jag göra.. Sluta skjuta till pengar. Bli särbo så han på riktigt lär sig vad ett hushåll kostar? Skriva skuldebrev varje gång du måste skjuta till pengar? Skaffa ett gemensamt konto dit ni båda för över pengar som ska vara till räkningar och mat och du betalar allt därifrån eller så betalar ni tillsammans framför datorn?

• Olympia

Du får ta hand om hans lön och ge honom veckopeng.
    Hur länge det nu kommer att fungera.

• Ms H

Låt honom stå för sina egna utgifter. Se till att det finns automatisk överföring halva summan av era gemensamma utgifter på lönesatsningen, till ditt konto. Låt honom sen vara utan pengar till nästan lön efter att hans är slut.

• Anonym (less)
    Rainbow gg skrev 2015-04-10 20:08:44 följande:

Lämna tillbaka den dumt dyra "presenten" skulle jag göra.. Sluta skjuta till pengar. Bli särbo så han på riktigt lär sig vad ett hushåll kostar? Skriva skuldebrev varje gång du måste skjuta till pengar? Skaffa ett gemensamt konto dit ni båda för över pengar som ska vara till räkningar och mat och du betalar allt därifrån eller så betalar ni tillsammans framför datorn?

Det är Inte någon "present" eftersom att han betalar för den.

Hans lön kommer in på mitt konto och jag stoppar mina pengar på ett separat.

Han har 0 koll på vad pengarna går till, han trodde tex att han betalat hela hyra och hela bilen denna månaden. Jag betalade halva hyra och hela bilen..

Måste nog göra han delaktig i räkningarna iallafall. Brukar bara säga åt han hur mycket slutsumman är.

LLitar inte ett dugg på honom när det gäller pengar..
  • Anonym (less)
    Ms H skrev 2015-04-10 20:27:46 följande:

Låt honom stå för sina egna utgifter. Se till att det finns automatisk överföring halva summan av era gemensamma utgifter på lönesatsningen, till ditt konto. Låt honom sen vara utan pengar till nästan lön efter att hans är slut.

Om det hade funkat, hans lön går in på mitt konto och sen Lägger jag över mina pengar på ett annat konto. Han lovade att stå för maten denna månaden, vad får man för mat när man har 23:- på sitt konto.. Så då är det ju såklart jag som måste lägga ut..
  • Anonym (less)
    nevermind skrev 2015-04-10 20:13:41 följande:

Delad, betyder det separat då alltså?

Ja, uttryckte mig dumt.
  • Anonym (less)

Jag får ut ca 9000:- i månaden. Har fasta utgifter på ca 5000:-.

Han får ut 25 000 i månaden. Har fasta utgifter på ca 3000:-

Det är så jävla sjukt och irriterande att jag blir tokig!!!!

• Påven Johanna

Har han inte hand om sina egna pengar? 

• Anonym (m)
    Anonym (less) skrev 2015-04-10 20:37:17 följande:

Jag får ut ca 9000:- i månaden. Har fasta utgifter på ca 5000:-.

Han får ut 25 000 i månaden. Har fasta utgifter på ca 3000:-

Det är så jävla sjukt och irriterande att jag blir tokig!!!!

Vad är problemet med att han handlar för sina pengar?
Svar på tråden Hur får jag sambon att sluta spendera alla pengar?!