• Tetj76

Lärare i SVA?

Hej,

Kan ni hjälpa mig?! Jag läser till ämneslärare och behöver nu välja ett andra ämne.

Problemet är att jag önskar att läsa SVA men har lite svårt att få in grammatiken i hjärnan. Inte att jag misslyckas på tentor eller så, bara att jag får kämpa så mycket.

Hur mycket grammatik är det i utbildningen? Och hur är det att jobba som det?

Blir mycket tacksam för svar

• Svar på tråden Lärare i SVA?
  • Sarita

Det är och kommer att vara extremt stor brist på sva-lärare, så är du intresserad av det så tycker jag verkligen du ska satsa! Så himla viktigt är det inte med grammatik!!

• Tetj76

Tack Sarita,

Nej jag tycker inte grammatik är livsviktigt men har förstått att det är mycket på utbildningen, vilket känns tufft.

Kan du berätta mer?:)

• Hondendärj

Hej!

Jag har också läst till ämneslärare och valde att läsa till ett år svenska som andraspråk utöver min examen. Själva utbildningen innehöll en hel del grammatik men det var ganska grundläggande. Dock är grammatik ett av mina favoritämnen så jag kanske inte är helt rätt person att komma med råd.. Om du verkligen vill välja svenska som andraspråk och känner dig motiverad inför det tror jag att du klarar det utan problem! Jag kan lägga till att de kurser som jag läste i sva gav mig jättemycket! Otroligt intressant ämne och som Sarita skriver behövs det fler sva-lärare.

Jag har arbetat en del på SFI och min erfarenhet är att många elever efterfrågade en hel del grammatikundervisning men eftersom de läste på grundläggande nivå var den inte speciellt komplicerad. Det viktiga är ju hur man lär ut det dessutom.

Lycka till!

• Gert

Tycker det är konstigt med SVA. Om man bor i Sverige borde väl svenska vara första språk? Det sänder fel signaler om man har svenska som andra språk.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Hondendärj

Gert, det är ju två olika ämnen? Svenska riktar sig till elever som har svenska som förstaspråk medan svenska som andraspråk riktar sig till elever som har ett annat förstaspråk än svenska... Varför sänder det fel signaler med svenska som andraspråk?

• Hondendärj

Om ett barn kommer till Sverige och har ett annat modersmål än svenska läser de svenska som andraspråk först. Ett äldre barn kan ju omöjligt hoppa rätt in i en svensklektion och förstå allt. Målet med svenska och svenska som andraspråk är ju detsamma, att eleven ska lära sig svenska. Att lära sig svenska som förstaspråk eller andraspråk är två olika saker, därför behövs två olika ämnen.

• Tetj76

Svenska blir aldrig ditt förstaspråk om du flyttar till Sverige som skolbarn. Då har du redan ett modersmål som du talar hemma. Och framför allt har hört innan födseln och det första levnadsåret.

SVA hette tidigare svenska 2. Det är ett helt eget ämne som finns i skolan och som jag nu ville veta mer om.

Läser trots allt fem år på högskola så vill att det ska vara rätt.

Svar på tråden Lärare i SVA?