• Krans

Tips på hyresvärdar och skolor Salem/Rönning etc

Hej

Jag och min man funderar på att flytta. Vi har några områden som vi funderar på som vi senare eventuellt vill köpa boende i men vill först ha lägenhet för att se om vi trivs. Vi skulle vilja ha tips på bra områden, hyresvärdar och skola.

Områdena vi är intresserade av är Salem/Rönninge, Södertälje, Tullinge.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Tips på hyresvärdar och skolor Salem/Rönning etc
  • Malima

I Södertälje tycker jag att rosenlund är trevligt. Blandad kompott av hyresrätter, bostadsrätter, radhus och villor. Lugnt område med promenadavstånd till stan och staden bästa( i mitt tycke såklart) coop konsum nära-butik. Närhet till skog, trevliga promenadstråk längs kanalen, hockeyrink, östertälje station för pendling till Stockholm. Majtorpsskolan har gott rykte.

Annars är Pershagen trevligt och fint, men lite " finare", " rikare" befolkning. Inte jättemkt hyresrätter heller.
    Ett litet eget samhälle i utkanten av stan, med närhet till skog och mark, strand m.m. Ett stort minus tycker jag är den lilla närbutik som finns i området, den är rätt sliten och sunkig.
    Skolor och förskolor har gott rykte. En bit från stan, kanske 30min med buss( chansning).

• Malima

Just det- Mariekäll är också väldigt trevligt. Ganska likt Rosenlund men inte samma närhet till naturen.

• Krans

Tack för svar! Vet du några bra hyresvärdar i de områdena?

Någon annan som kan svara? Salem?

• Malima

Tyvärr har jag ingen koll på hyresvärdar...bara det kommunala... Förr har man fått en lista på privata värdar i stadshuset, vet inte om det finns längre. Man kan säkert ringa dit och fråga!

• Jojile

I Salem är problemet att Akelius har i princip monopol på hyresrätter. Det finns ett fåtal privatvärdar men dessa är svåra att få boende hos. Hyrorna hos Akelius är alldeles för dyra, en två ligger på ca 7000kr i månaden och som det är nu har man inga balkonger i två år framåt eftersom de är felkonstruerade och utdömda. Akelius har i flera år försökt sälja av sina lägenheter till br men pga det dåliga skicket har det inte gått. Därför har man börjat renovera dem invändigt och därav den sjuka hyreshöjning.

Bästa skolan i Salem heter parkskolan och i Rönninge är det rosenlund. Tyvärr är det bara till åk5 och jag tror det är ganska långa köer dit. Kollektivtrafiken är bättre i salem än i Rönninge.

Jag skulle nog rekommendera att om man flyttar Salems kommun så ska man köpa sitt boende. I Rönninge är det (enligt min åsikt) mycket finare men det märks även på priset. Där finns det även väldigt få radhus utan mer villor. I Salem är det tvärtom :) jag själv tycker jättemycket om Salem men som sagt, skulle aldrig hyra lägenhet här utan satsa å att köpa.

Tullinge är jättefint och ligger nog ganska nära Salem i prisklass. Nackdelen med tullinge enligt mig är att det ligger så off. Det är 15 min till motorvägen med bil.

Södertälje skulle jag satsa på pershagen eller mariekäll.

• SödraSidan

Hej,

Jag har bott i S-tälje i ett antal år, i Karlhov, Mariekäll och centrum. Mariekäll var bäst men tillslut tyckte vi att kommunen hade sånna problem med dåliga skolor och gängbråk så vi flyttade till Rönninge. Bra skolor i Rönninge är Nytorp (endast 1 klass/årskull) och Rönninge skola som är lite större. Rönninge anses finare än Salem som sagt, beror nog på att det i princip inte existerar hyresrätter i Rönninge och inte så många bostadsrätter heller. Tycker Rönninge är lite som en oas, nära till natur/vatten men nära till E4:an också. Rönninge är inget man åker igenom som Salem, Tumba, Tullinge tex så det är ett lugnt ställe. Rönninge ligger lite för sig själv men ändå "nära" till allt. Ångrar inte alls flytten från S-tälje till Rönninge!

• Anonym (undvik)

Gällandes södertälje, håll dig undan Hovsjö och dom områdena bara.
    Bara skit där.

• Anonym (moi)

vad får dej att tro att det finns hyresrätter lediga i dessa områden ?
    Har du inte nått att byta med så kan du sluta drömma.
    eller stått i nån kö i 15 år.

Svar på tråden Tips på hyresvärdar och skolor Salem/Rönning etc