Tillsammans med en döv någon?
Hejsan, undrar om någon här är tillsammans med en person som är döv eller har erfarenheter av det?
Jag är hörande och tillsammans med en döv, att fått ta del av dövvärlden har varit en av de bästa sakerna jag har fått vara med om. Jag har lärt mig teckenspråk från skratch och har inte gått någon kurs. Jag är inte helt flytande i mitt tsp men har kommit en bra bit på vägen. Är stolt över det. Men dethar inte är är inte helt smärtfritt och det kan bli en del missförstånd. Ibland är det svårt när man är ledsen eller arg att säga vad man känner i tsp. Då det inte heller är mitt modersmål så blir det ibland jobbigt för mig. Även när jag ska förklara vissa saker (händer inte så jätte ofta) men då känner jag mig så trött i huvudet. Jag förstår oxå mkt väl att det känns jobbigt fär min partner att oxå vara döv i en hörandes värld och jag tycker att samhället borde anpassa sig mkt mer utefter dem döva men öven blinda m.f. Även hemma är vi fler hörande än döva och man försöker se till att man visar respekt genom att vi alla tecknar.
Men jag känner att jag skulle behöva få prata med andra som är i samma sits så att man kan få dela med sig av sina erfarnheter med mera.